17 augustus 2023

'Mijn goede daad vandaag'

Vandaag was mijn vrije dag. Dat hield vooral in: geen afspraken. En zolang mogelijk offline. Dat laatste lukte tot een uur of drie. Toen moest ik ineens aan een vriendin vragen hoe het ging enzo. Ik heb van te voren een planning gemaakt. Elk uur had ik iets opgeschreven (denk aan koelkast schoonmaken, badkamer schoonmaken, een meidenkamer schoolklaar maken) en als ik daar klaar mee was kon ik iets anders doen. Dit net zolang tot ik een beter plan zou krijgen. En dat kreeg ik om 11.00 uur. De meiden gingen met R & M en de twee honden naar het strand.


En ik ging op de fiets naar de leukste boekenwinkel van de stad!
Een boek leek me leuk en zette ik op m'n verlanglijstje van de bieb. Twee boeken nam ik mee naar de kassa.


Dit is er één van.
Ik hoorde of las pas dat dit boek in veel gebruikelijker Nederlands vertaald is en werd een beetje nieuwsgierig. Onderaan dit blogje een stukje waar Augustinus mee begint.


Dit is een bladzij van een boek waar ik even in keek. Ik maakte de foto zodat ik de vragen misschien een poosje kan gebruiken, maar ik weet nu al dat ik dat niet lang volhoud. Ik moet wel een beetje lachen om 'Mijn goede daad vandaag'. Dat doet me denken aan Kwik, Kwek en Kwak bij de jonge woudlopers, die moesten elke goede daad in hun boekje schrijven.


Het andere boek, wat ook mee naar de kassa ging was deze. Ik moet eigenlijk niks van 'mindfulness' hebben, tenzij het niet meer is dan dat je iets doet waar je je aandacht bij nodig hebt. En dat is het precies. Voor elke dag een klein opdrachtje om te schrijven, tekenen, creëren, plakken enz. Je ziet het vast nog wel een keer voorbij komen.


Er zijn mensen zoals H die zo' n boek helemaal niet nodig hebben. Die tekenen gewoon de leukste portretjes uit zichzelf.


Weer thuis heb ik toch ook nog even die meidenkamer schoolklaar gemaakt, dat wil zeggen: flink opruimen, plaats maken voor boeken en schriften enz.

Nog een paar leuke hondenfoto's op het strand:


Deze heeft alweer spierpijn, maar wat geniet hij hiervan! Ik was er wel niet bij, maar zie het hier al duidelijk.


En dan nu Augustinus. Het drong nog niet zo lang geleden tot me door dat hij van 354 tot 430 leefde. Ik vind het wel bijzonder dat we, naast de Bijbel natuurlijk, iets uit die tijd hebben...zo'n hele andere cultuur en tijd, en toch zoveel herkenbaar van wat hij schrijft. Ik denk dat ik nog veel van hem kan leren.

"Groot bent U, Heer, U komt alle lof toe! Groot is Uw kracht, Uw inzicht is niet te meten. Nu wil een mens U prijzen, een deeltje van Uw schepping, ja, een mens die zijn sterfelijkheid met zich meedraagt, het bewijs van zijn zonde, het bewijs dat U zich tegen de hoogmoedigen keert. Toch wil hij U prijzen, deze mens, dit deeltje van Uw schepping en U zet hem aan daar vreugde in te vinden. Want zo hebt U ons geschapen, gericht op U, en ons hart kent geen rust tot het rust vindt in U.'



1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Lieneke, ben je stiekem weer een beetje aan het volgen in je blokjes, zo leuk, net alsof je er even bij bent in je leventje. Toevallig afgelopen weken ergens ook over Augustinus gelezen over leefregels, boeiend en inderdaad mooi dat we ook in deze tijd nog wat van hem kunnen leren. Er is een mooie chr podcast die hierbij aansluit 'live rules' . Warme groetjes Truida

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.