22 september 2022

gas en kapotte kleren

Pinterest

Laten we beginnen met het gas en de rekeningen die fors stijgen. Daar schreef ik gisteren tussen neus en lippen even vluchtig over en dan vooral over hoe mijn houding daarin kan zijn. Dat neemt niet weg dat het voor veel mensen écht een serieus probleem is. Het was zeker niet mijn bedoeling die te bagatelliseren. Ik ga je naar een heleboel tips wijzen! Op Insta zijn er twee accounts waar je heel veel tips kunt vinden. Er staan er ook bij met tips voor andere accounts waar je ook weer tips kunt krijgen.

Pinterest

De eerste is van 'mamagerjanne'. De post met de foto van haar dochter bij het strand heet 'Gas, Bas' Daaronder vindt je heel veel tips.

De tweede is van 'dekliekvanlies'. De foto met een rood-wit-geblokte stoffen zak heet 'Gas - Elektra - Water - Bespaar'. Er zijn 369 reacties op gekomen met heel veel tips. Ik heb ze niet allemaal gelezen en er zullen ook wel veel dezelfde tussen zitten, maar dat zijn dan vast goede!

Pinterest

Een paar (overgenomen) tips voor degene zonder instagram:

  • Water wat je weg laat lopen voordat de douche warm is gebruiken om je planten water te geven
  • De verwarming een graadje lager en 's avonds een uurtje eerder uit
  • Gewoon een muts in huis dragen en lekkere warme sokken
  • Ieder kind z'n eigen dekentje geven en er een challenge van maken
  • Bid, bid om en voor elkaar, om verlichting en om kracht, en zit je in moeilijkheden? Benader elkaar, misschien kunnen we wat voor elkaar doen?
  • kookwekker voor douchetijd en minder vaak douchen
  • keteltemperatuur lager zetten. Staat vaak op 80, kan naar 65/70
  • Vroeger naar bed: lichten uit en verwarming laag
  • Water van de droger voor de planten
  • Twee keer je handdoek gebruiken
  • Waterbesparende douchekop
  • Een spuitflesje met sop ipv een hele emmer
  • Verwarm jezelf en niet de ruimte dmv dekentjes, sloffen en lekkere dikke truien en vesten
  • Stekkers uit het stopcontact
  • Alle kieren en gaten dichten
  • Meedoen met junior energie coach en je hele gezin bewust maken op een speelse manier
  • Je telefoon op vliegtuigstand zetten als je hem oplaat, gaat veel sneller
Pinterest

En zo kunnen we nog even doorgaan...
Heb jij nog een tip die er niet bij staat?
Zelf heb ik in mijn tuinhuisje ook geen verwarming. Er ligt wel een dekentje over mijn schouders, maar mijn handen zijn al een poosje heel koud. Maar kou is ook niet zo heel erg hoor. Het schijnt zelfs goed te zijn als je in verschillende temperaturen bent en je lichaam zelf moet opwarmen en afkoelen, goed voor de stofwisseling heb ik me laten vertellen en ik geloof het gelijk.

Nu gaan we nog even naar kapotte kleding. Ik ben niet zo goed in het maken ervan. Maar gisteren heb ik even een gat in L d'r jurk dicht gefixt! Het was zó gepiept en al het gesputter ertegen helemaal niet waard! Ik ben dus vooral niet zo goed in het leuk vinden ervan!


En eigenlijk zou een meid van 18 dit natuurlijk ook heel goed zelf kunnen!
En meiden van 16, 20 en 22 ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.