14 september 2022

Boekendag - woensdag - reizen

Kringloopwinkels vind ik leuk, er zijn altijd veel boeken! Naast de categorie 'christelijk' kijk ik ook vaak even bij 'reisverhalen'. Ik heb het vermoeden dat het een hele kunst is om een reis goed in woorden vast te leggen, zonder langdradig of saai te worden. Ik vond er één!


Floortje had ik al weleens op tv voorbij zien komen. Ik keek het boek in, twijfelde even, legde het weer terug, maar pakte het toch weer en nam het mee naar huis. Daar heb ik geen spijt van. Het leest heerlijk en onder het lezen kom je allemaal leuke weetjes tegen. Ik ben nog niet zo ver, maar deel alvast de leukste weetjes die ik tegenkwam.


Misschien niet meer zo verbazingwekkend als je deze foto ziet, maar een nijlpaard kan een krokodil in tweeën bijten! En hij kan wel 30 km per uur rennen. Het is dus een serieus gevaarlijk dier. Mocht je ooit in Ethiopië in een bootje varen, zorg dan dat je niet tussen de kant en een nijlpaard in komt te varen. Ze voelen zich dan bedreigd en gaan je aanvallen. Dat wil je niet!!

Laten we het even dichterbij huis zoeken. Ooit kwam de Nijlpaard ook voor in Nederland (in het wild). 'Er zijn talloze fossielen van nijlpaarden gevonden in onder meer de modder van de Maasvlakte'.
De nijlpaard is trouwens geen familie van de paard, maar van het varken! 

Dit komt uit Floortjes reis in Ethiopië. Ze schetst het beeld wat veel mensen van dit land hebben: 'droge vlaktes, kinderen met dikke buiken en uitgedroogd vee'. Maar ze laat ook zien dat het een 'kleurrijk, trots en fascinerend land is'.

Gaan we nu nog heel even kort naar Oslo, de hoofdstad van Noorwegen. Misschien weten jullie dit allang, ik heb het nooit geweten! In Oslo staat een beroemd raadhuis, een gigantisch vierkant bouwwerk.


Het gebouw is beroemd vanwege de plechtigheid die er elk jaar plaatsvindt op 10 december, de sterfdag van Alfred Nobel: de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede. 'Na zijn dood in 1896 liet Afred Nobel een erfenis van ruim 31 miljoen Zweedse kronen na aan een fonds dat als opdracht kreeg jaarlijks prijzen toe te kennen aan personen die zich inzetten ter verbetering van het welzijn van de wereldbevolking, onderverdeeld in vijf categorieën: natuurkunde, scheikunde, fysiologie of medicijnen, letterkunde en vrede.'

Het woord 'nobel' werd in ca 1050 al gebruikt voor 'voortreffelijk, uitmuntend'. Dat zocht ik even op, want ik dacht dat het woord 'nobel' zelf misschien ook pas gebruikt werd naar de achternaam van Alfred.
Dat van die Nobelprijs wist ik natuurlijk al wel, maar niet dat dat in Oslo gebeurde en dat 'beroemde raadhuis' had ik ook nog nooit gezien. En hoe die Nobelprijs tot stand kwam zal me vast weleens verteld zijn, maar is nooit in mijn brein blijven hangen.

En nu: aan de slag!








 

2 opmerkingen:

Ilona zei

Hoi Lieneke, fijn om te lezen. Wat leuk. Ik volg Floortjes reizen, maar wist niet dat er een boek van was. Ik heb al mijn romans een tijd geleden weggedaan en moet mijn interesse hervinden qua lezen., misschien moet ik maar eens reisboeken gaan lezen. Je brengt me op een heel goed idee. Ik heb momenteel veel rust en dingen nodig die me plezier geven in het leven. Dankjewel voor je mooie blog. Fijne en gezegende dag!

Lieneke van Vuuren zei

Dankjewel voor je reactie Ilona! Fijn dat deze blog je inspireert. Veel blogs van anderen hebben dat weer bij mij gedaan . Mooi dat het zo werkt!♡

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.