1 september 2022

Thursday - Struggles

 Ja, je leest het goed. Op donderdag wil ik bloggen over de struggles/worstelingen in het leven. Pfoeh...worsteling klinkt wel weer heel zwaar eigenlijk en dat is niet helemaal de bedoeling. Het zal gaan over de vragen die elke dag bij je op kunnen komen, de praktische obstakels die je tegenkomt, de steeds terugkerende irritaties die je energie kosten.

Life-struggle-1

BEN IK NIET EEN BEETJE TE SERIEUS?

Soms denk ik dat echt.
De boeken die ik lees, mijn gedachten, mijn bezigheden,
Er mag wel een beetje lucht en vrolijkheid doorheen waaien.


Ik vind dit zo'n mooi plaatje!!
Wat zou die oude vrouw voor wijze raad geven aan de jongere vrouw, die gebukt gaat onder de verantwoordelijkheden van het leven vind dat ze te serieus is?

Ik ga op zoek naar manieren om hieraan te werken.
Ik vind mezelf dan echt een beetje gek

Zo las ik vanochtend de eerste bladzijden van 'Heer Bommel overtreft zichzelf'. Ik had 'm voor S gekocht in de kringloop, maar ze zei: 'Ooh nee...Heer Bommel staat altijd in de Donald Duck en die verhaaltjes sla ik altijd over!' Om daar later op terug te komen: 'Maar ik wil 't wel lezen hoor!'

Laat ik het een kans geven.

En verder, wat zou ik nog meer kunnen doen.
Hier zijn 12 manieren om wat vrolijkheid door je leven te mengen.

1. Een leuk lied schrijven
2. Een humoristische film/serie kijken
3. Vaker tekenen
4. Met L naar een leuk stadje om foto's te maken (serieus, waarom komt het daar nooit van?!)
5. Tijdens koffiemomenten over koetjes en kalfjes leren praten (dat oefen ik al een poosje, maar kan nog beter)
6. Een playlist met vrolijke liedjes maken
7. Heel hard zingen tijdens het schoonmaken
8. Gezinsleden voor de gek houden
9. Meedoen met spelletjes/knutsels van de meiden.
10. Meer aandacht aan de hond geven
11. Vaker lachen
12. Vaker koekjes bakken

Ik sla het lijstje op in mijn mobiel als 'to-do-list' voor de komende 3 herfstmaanden!

Sorry, ik kan het niet laten om Augustinus er nog even bij te halen. Ik hoorde zondag dat hij ooit het volgende heeft gezegd en ik vind het passend bij deze blog:

'Bad people use God to enjoy the world.
Good people use the world to enjoy God.

God heeft de wereld geschapen en er is een overvloed op deze aarde om ons over te verwonderen, te verbazen, over te lachen en van te genieten. En dwars daar doorheen is het leven ernstig genoeg.

Ik ben benieuwd of dit een herkenbare struggle is en of je er wat aan doet en wat dan...



2 opmerkingen:

marijke zei

Hoi Lieneke, de vraag "Ben ik niet te serieus?" is een tijd ook mijn vraag geweest. Herken helemaal wat je zegt, ik ben van nature ook ernstig. Als ik dan hoorde dat 1 van mijn collega's helemaal dubbel had gelegen van het lachen met een cliënt (ouderenzorg), dan dacht ik: dat gebeurt mij zelden of nooit. Maar ik ben er achter gekomen dat dat ook niet erg is. Ik heb weer vaak de diepere gesprekken met een cliënt. En dat is het mooie van een team: de ene collega zorgt voor vrolijkheid, de andere voor aandacht en begrip. En eigenlijk geldt dat ook voor mij en mijn man. Mijn man is van de vrolijkheid en ik dus van de ernst. Daarmee houden we elkaar in evenwicht.

Desondanks probeer ik wel in het leven van alledag om niet te zwaar op de hand te zijn. Wat mij daarbij ontzettend helpt is onze kleinzoon van bijna 2 jaar. Hij is zo ontzettend grappig. Kan zo lollig uit de hoek komen. Dan lopen soms de tranen van het lachen over de wangen. Ik hoop dat jij/jullie straks net zo zullen genieten van jullie kleindochter.

Aritha V. zei

Heel goeie post. Mensen denken vaak dat ik niet serieus kan doen. Daarom blog ik. Haha, nee hoor... maar soms is het wel zo.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.