21 september 2022

'Een jas met kogelgaten' van Todd Nettleton

 Een poos terug zag ik het al voorbij komen, dat je het boek 'Een jas met kogelgaten' gratis aan kon vragen bij SDOK (Stichting De Ondergrondse Kerk). Ik liet het aan me voorbij gaan, omdat ik eigenlijk niet meer zo goed tegen al die heftige verhalen kan. Toen ik vorige week bij een vriendin was zag ik het boek liggen, ze kon me nog niet vertellen hoe het was, maar wel dat het geschreven was door iemand die naar verschillende landen is gereisd en daar met vervolgde christenen heeft gepraat. In dit boek verteld hij hun verhaal. Ik werd toch nieuwsgierig en heb het boek besteld. Het kan nog steeds, hier vind je de site!



Elke ochtend en elke avond lees ik een stukje. Het is zo goed geschreven en zo leerzaam. Wat me keer op keer raakt is dat je uit alle verhalen kunt opmaken dat Jezus álles waard is! Ik besef opnieuw hoe kostbaar het is om gered te zijn, om vergeving van zonden te hebben gekregen, om de Heilige Geest in mijn hart te hebben, om de beloften van God voor ogen te kunnen houden. En dat dat eigenlijk álles is wat ik nodig heb. En dit kan ik alleen maar zeggen omdat ik het lees en hoor en zie van andere christenen:
al zou je alles kwijtraken, dan heb je nog álles!
Ik lees het in het verhaal over Mohammed. In een droom zag hij Jezus en kwam tot geloof, 3 maanden later krijgt zijn vrouw precies dezelfde droom en komt ook tot geloof. 

'Toen IS op het punt stond de stad in te nemen, wist Mohammed dat hij zijn gezin in veiligheid moest brengen. IS zou niet alleen hun huis platbranden. Ze zouden hem nog één kans geven om terug te keren naar de islam en hem executeren als hij weigerde. Het gezin ontvluchtte Mosul en belandde uiteindelijk in dit kamp in Irbil. Omdat op Mohammeds identiteitsbewijs nog steeds 'Soennitische moslim' stond, kregen ze deze tent in het soennitische kamp toegewezen. Maar het kamp is niet meer honderd procent Soennitisch. Sinds hun aankomst hebben Mohammed en zijn gezin al mensen uit twee andere gezinnen tot Christus geleid. Zelfs in het kamp zijn ze getuigen! Ze kregen twee VN-tenten op een stukje beton en besloten één tent te gebruiken om in te wonen - ze hebben vijf kinderen - en de andere te reserveren voor gebed en Bijbelstudies. Hun aanwezigheid in het kamp maakt verschil. Dat blijft niet onopgemerkt. Mohammed vertelt dat hij en zijn vrouw de tenten geen moment onbeheerd achterlaten vanwege het risico dat boze Soenieten ze vernielen. Omdat wij buitenlanders zijn, trekt onze aanwezigheid de aandacht. We kunnen niet lang blijven. Nadat we Mohammeds getuigenis hebben gehoord, vraag ik hem: 'Waar bid je voor? Wat vraag je aan God?' Via de vertaler antwoordt hij:
'Er is niets waar we God om hoeven te vragen. We hebben alles wat we nodig hebben. We zijn gelukkig!'
Mijn eertste gedachte? Protesteren. Kom op, Mohammed. Je woont met vijf kinderen in een tent! Sommige buren zouden je graag doden! Hoe kan je ook maar dénken dat je alles hebt wat je nodig hebt?! Ik geloof dat de Heilige Geest op dat moment iets tegen me zei als: Luister meer. Praat minder.
Mohammeds woorden bevatten een diepe waarheid. We hebben alles wat we nodig hebben. Een dak boven ons hoofd. Voedsel voor vandaag. En een zendingsveld in alle richtingen zodra we naar buiten stappen. Wat kunnen we ons nog meer wensen? Mohammed en zijn gezin leven dagelijks in afhankelijkheid van God. 'Geef ons heden ons dagelijks brood'. Zij brengen dat gebed elke dag in praktijk! Ze leven uit wat de apostel Paulus schreef: 'Ik heb geleerd tevreden te zijn in de omstandigheden waarin ik verkeer.'
Voor mij is het een uitdaging om elke dag te leven in afhankelijkheid van God. Ik denk dat dit voor de meeste Amerikanen geldt. Wij zijn tenslotte een help-jezelf-land. Trek jezelf aan je haren uit het moeras! Als je hard werkt, kun je alles bereiken. En ik ben dol op die aanpakkersmentaliteit die bij de Amerikaanse droom hoort. 
Maar hoe denken we over het leven in dagelijkse afhankelijkheid van God? Wat gebeurt er als we niet langer geloven: 'Alle dingen kan ik aan door mijn eigen wil en inspanningen', maar: 'Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft'?'

Een lang citaat, maar het beschrijft mooi de waarheid die we mogen omhelzen: Ik heb alles in Christus! Ik dacht, misschien kan ik het een heel klein beetje toepassen. Alles is een stuk duurder geworden en de gasrekening stijgt met forse bedragen, de toekomst is niet zo zeker als we dachten en ook de christenvervolging neemt toe.
Hoe ga ik hiermee om? Ga ik mopperen omdat we zuiniger moeten leven? Ga ik klagen omdat het iets minder luxe moet? Ga ik mijn mond maar gewoon houden over het leven met God en probeer zo weinig mogelijk op te vallen? Of prik ik er doorheen en aanvaard ik elke uitdaging blijmoedig en zonder vrees voor de toekomst, omdat Jezus alles is wat ik nodig heb en niets en niemand Hem van me af kan nemen?

Echt, dit boekje daagt je uit. Dit is één verhaal en één les, maar ik zou er nog veel meer willen delen! Misschien doe ik dat ook nog wel op een andere 'boekendag'. Kun je daar niet op wachten, vraag het boekje dan zelf ook aan!


Ik ben benieuwd of jij dit boek ook hebt en wat je ervan vindt! Laat het me weten in een reactie op m'n blog of op facebook of via whatsapp.



1 opmerking:

Lydia zei

Onze Coriëlle heeft het boek ook. Ik heb het nog niet gelezen, maar ga dat zeker snel doen.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.