1 februari 2021

Boeken lezen

Daar ben ik weer! Een maand niet geblogd, niet ingelogd in insta en facebook en beperkt whatsapp. Het laatste viel me het moeilijkst, omdat je soms antwoorden verwacht of zelf iemand iets moet laten weten. Ik ga hier niet helemaal uit de doeken doen wat mijn nieuwe plannen zijn. Eén ding is duidelijk, ik ga weer heerlijk bloggen! Het gaat prima zonder, maar het is een zegen voor me om het wel te doen. 

Ik heb de afgelopen maand veel gelezen! En daar ga ik ook mee door, wat kan een goed boek ook echt een zegen zijn! In januari heb ik deze boeken uitgelezen:


Hier was ik al eerder aan begonnen, maar in januari uitgelezen. Ik houd van de schrijfstijl van Philip Yancey. Van dit boek is me één ding heel erg bijgebleven:
'De vraag is niet of je het uiteindelijk eens moet zijn met de ander, de vraag is hoe we omgaan met onze naasten die er héél anders over denken en er anders instaan dan jij zelf.'

Het volgende boek was écht een cadeautje. Ik had al eerder dat gekke woord 'Hygge' voorbij zien komen en begreep inmiddels al een beetje waar het over ging en het stond ook op mijn denkbeeldige leeslijst. En toen...was iemand haar boekenkast aan het opruimen en schreef er een paar dagen iets over en deed het weg! En ik mocht het hebben! 


Het is een dikker boek dan ik dacht, met veel mooie foto's erin. Het woord 'hygge' is niet zo makkelijk uit te leggen in een paar woorden. Het gaat vooral om gezelligheid. Een tip uit het boek zal ik je meegeven om aan je 'hyggeligheid' te werken: Het 'Hygge-eerstehulppakket'! Dit kun je samenstellen voor die avonden waarop je weinig puf hebt en geen plannen om uit te gaan. Vul een doos, kast of koffer met de belangrijkste benodigheden voor hygge. Er volgt straks een lijstje, waarna je vast zelf ook andere dingen kunt bedenken die voor jou 'hygge' zijn.

 1. Kaarsen
2. Chocola van goede kwaliteit
3. Je lievelingsthee
4. Je lievelingsboek
5. Je lievelingsfilm
6. Jam (die zelfgemaakte!)
7. Een goed paar wollen sokken
8. Een paar favoriete brieven
9. Een warme trui
10. Een notitieboekje
11. Een lekkere deken
12. Pen en papier
13. Muziek
14. Een fotoalbum

Dit is lang niet alles. Denk aan: veel buiten zijn; slowcooking; openhaard; hutten bouwen; familie; tradities; sfeer; genieten; dankbaarheid; gelijkheid; en als het even kan: binnen in een warme hut, terwijl er een sneeuwstorm buiten raast.

Natuurlijk lukt het niet om je hier hele dagen mee bezig te houden, mij niet tenminste en ik denk dat dat ook niet helemaal de bedoeling is. Maar voor die dagen of dagdelen, waarin je geen afspraken hebt en alleen of met een paar gezinsleden thuis bent, mag het best een beetje 'hygge' zijn!

Genoeg over Hygge!
Dit boek heb ik ook gelezen. Zulk soort boeken heb ik nodig om gemotiveerd te blijven als ik aan nieuwe doelen werk of iets grondig anders wil aanpakken in m'n leven.


Dit boek was echt pure ontspanning! Een stel dat in de wildernis leeft en dichtbij de natuur blijft. Met de gedachten over het leven ben ik het niet helemaal eens, maar het is goed om eens te lezen hoe anderen in het leven staan en hun leven vorm geven. Ik ben 'mee op pad geweest' en heb veel van de natuur van Nieuw Zeeland 'gezien' en 'leren jagen'...ik was er echt even uit!😄


En het laatste boek van januari: De ladder. Een boek over gedragsverandering. Heel interessant. Wat me het meest bijblijft is dat als je doelen stelt, bedenk dan geen 'prestatiedoelen', maar 'leerdoelen'. Dus niet: 'Over een jaar wil ik een gezonde leefstijl ontwikkeld hebben'. Maar: Dit jaar probeer ik elke maand iets uit wat me helpt gezonder te leven, als het iets is wat goed lukt, dan blijf ik dat doen, lukt het niet, dan heb ik het iig geprobeerd en er iets van geleerd, later nog eens of helemaal niet meer.'
En natuurlijk over bepaalde stappen die je helpen de slagingskans te vergroten.


Dat waren de boeken van januari. Ik ben lekker verder gegaan met lezen en lees in februari:
- De zijde plantage
- Onder de sterren van het Oosten
- Gevaar voor Kingscote
- Terug naar genade
- Leven in Gods tegenwoordigheid

Beetje hoog deze lat, maar ga het toch proberen. Het laatste boek is een boek, dat ik heel langzaam wil lezen, dus die zal niet uitkomen deze maand.

Voor vandaag weer genoeg geschreven! Wat lezen jullie/ hebben jullie pas gelezen? Ben benieuwd!










 



7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb laatst 'Gijp' van Michel van Egmond gelezen.

@Lineke zei

Bijna "Verborgen Genade" uit van Jerry Sittser. Erg enthousiast over. Heb boek van Khalifa Abib "Couscous op zondag" klaar staan

Aritha V. zei

Heerlijk dat jij er weer bent. Boek 1 en 2, daar heb ik zin in. En die van de wilde vrouw ook wel eigenlijk.

Ik heb net twee oude boeken uit, die ik van mijn zus leende. Boeken van vroeger. Was echt leuk.

marijke zei

Leuk dat je er weer bent!

Ik heb afgelopen zomer het boek 't Hooge Nest van Roxane van Iperen gelezen, over de Tweede Wereldoorlog, heel indrukwekkend. Ook heb ik het boek 'Leven in het licht van de eeuwigheid' uitgegeven door Friedenstimme, op een andere manier heel indrukwekkend. Onvoorstelbaar hoe Bojko tot geloof is gekomen en wat hij heeft meegemaakt.

Ook las ik het boek 'Liever dier dan mens' van Pieter van Os. Heel bijzonder. Een dik boek met een onvoorstelbaar verhaal. Het heeft me denkstof en nieuwe inzichten gegeven. Onvoorstelbaar waar mensen toe in staat zijn. Nadeel vond ik dat er veel historische achtergronden en feiten werden gedeeld in het verhaal, hierdoor vond ik het soms moeilijk om de draad van het verhaal vast te houden. Hoewel deze informatie op zich heel boeiend was.

Op dit moment ben ik bezig in het boek 'Nieuw leven op de toendra', ook uitgegeven door Friedenstimme. Ik heb dit boek gekocht nav het boek 'Ljoeba, zendelinge onder de Nentsen' wat ik heb geluisterd via de website: friedenstimme.nl/audio . Echt een aanrader.

Ook lees ik het boek: 'Je hoeft het niet alleen te doen'. De schrijfster is Angenita Wesselius Hulscher. Angenita beschrijft hoe haar leven verloopt na het overlijden van haar man. Ze deelt daarin bemoedigende lessen die God haar leerde, aldus de achterflap. Ik lees steeds een hoofdstuk en probeer dat te overdenken. Op jouw aanraden kocht ik het boek 'Leven in Gods tegenwoordigheid', dat is net als het boek van Angenita een boek waarin ik steeds een stukje lees en overdenk.

En dan ligt nog op de stapel 'te lezen' het boek van Dido Michielsen 'Lichter dan ik'.

Maar op dit moment staat het lezen wat op een laag pitje, jouw berichtje stimuleert me op dit weer actief op te pakken.

Marleen zei

Heerlijk om leestips te krijgen!
Ik geef er ook weer een paar door:
In de kerstvakantie heb ik drie hele mooie boeken gelezen:
Gebroken leven van Ann Voskamp
Het nieuwste boek van Marianne Grandia
Laatste Wagon van B. Nijenhuis
Gisteren heb ik het nieuwste boek van Lynn Austin uitgelezen.
En nu ga ik verder in De gebroeders Karamazov van F.M Dostojevski. Een hele kluif maar ik hoop hem deze keer uit te kunnen lezen.

Rita Klapwijk zei

De afgelopen weken de Interventie-serie van Terri Blackstock gelezen, en ben daarnaast bezig in Groei in Gebed van Mike Bikle.
Deze laatste gaat een poosje duren omdat er veel valt na te denken en op te zoeken, naast dat het ook best wel wat bladzijden heeft.

www.annderverhaal.nl zei

Wat klinkt dit heerlijk! Lekker lezen is voor mij al een tijdje verleden tijd, op blogs na. Die zijn kort en lukt me wel. Wist je dat Esther als bloghop thema een recensie inzenden heeft? Jouw blog zou dat leuk bij passen.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.