7 augustus 2021

Kom, ga even mee naar binnen

Ooit een stadspeurtocht gedaan? Superleuk! We begonnen vol goede moed. Thuis had ik de webapp al opgezocht en alles voorbereid, we waren er helemaal klaar voor. We begonnen bij 'Markt' zoals aangegeven. En dat was bij deze kerk incl begraafplaats. We hebben rondjes gelopen, over de begraafplaats gewandeld, maar we konden maar niet uitvinden hoe we moesten beginnen. We snapten er helemaal niks van!
Om een lang verhaal kort te maken, kwamen we er na zeker 3 kwartier achter dat we in de verkeerde plaats waren. We gingen gauw weer naar de auto en reden naar Den Bosch!


En daar ging alles een stuk eenvoudiger. Je moest naar verschillende plekken, op je scherm aangegeven en daar moest je op zoek naar de plek van de foto. Daaraan gekoppeld was weer een vraag of opdracht. Zo gingen we van plek naar plek in het centrum en zagen allerlei moois onderweg. Maar we begonnen bij deze kerk.



We parkeerden en stonden voor deze muur. Ik dacht ik zal thuis wel even opzoeken wat het betekent. En dat deed ik!


'En wie zoekt, vindt!'
En zo is het!

We kwamen leuke steegjes tegen. L is er helemaal dol op!


Zie je die drie blokjes op de foto hierboven? Dat was dus een van de plekken die we moesten vinden. L zag pas op de terugweg dat ze die plek onbewust gevonden had.


We kwamen veel beeldjes en beelden tegen


En grachtjes


En leuke straatjes


Maar laat ik eerst even vertellen dat we de speurtocht niet af hebben gemaakt. We waren al ruim een uur later van huis vertrokken dan we eigenlijk van plan waren. Niemand die daarover klaagde overigens. Daarbij hadden we natuurlijk al wat tijd verspild met het zoeken op de verkeerde plek. En we moesten wel weer een beetje op tijd terug zijn, omdat L nog moest werken en ik zelf ook nog een afspraak had. Maar niet getreurd, we hebben nog een half jaar om 'm af te maken!

Toen we besloten ermee te stoppen, zagen we deze grote kathedraal.
Kom, ga even mee naar binnen!
(En nog niet weggaan, er komt nog iets moois een beetje aan het eind van m'n blog:)


Pracht en praal


En biechthokjes. 
Dat leek de meiden verschrikkelijk.
En mij ook. 
Het belijden van zonden is heel bevrijdend, dat weet ik uit ervaring. 
Maar ik heb er ook wat nare ervaringen mee opgedaan. 
Die kwamen boven bij het zien van deze hokjes.
Stel je voor dat er een 'biechtvader' in gezeten had!


De ramen zijn indrukwekkend


Dit vind ik een mooie foto. Ik durfde 'm best te maken. Wat hij erover vertelde kon ik niet verstaan. Het was geen Nederlands.



Ik zag ook nog een vrouw een kaarsje aansteken. 
Ik zag er heel veel trouwens. 
Het kost een euro om dat te mogen doen.
Ik ben er niet zo enthousiast over.
Wat voor de één een heilig moment kan zijn,
kan voor de ander ergenis oproepen.
Gek is dat.
God weet het.


Kom, we gaan weer naar buiten! Via de acherkant van de enorme kathedraal


Uit de kerk kwamen we bij een markt terecht, waar we een flinke zak kibbeling kochten. A en S doken een AH binnen om drinken te kopen. Wat had ik een dorst! We kwamen nog een tweedehands boekwinkel tegen en daar glipte S en ik nog even in. We kwamen allebei met een boek weer buiten.
Toen hoorden we ineens iets moois...


Wat werd ik hier blij vna. Veel blijer dan van die kathedraal, hoe mooi die ook is. Hier houd ik echt van! Heel veel mensen bleven staan kijken en luisteren. Ik werd er stil van. Jammer dat ik niet kon verstaan wat ze zongen...


De kibbeling aten we tegenover de tweedehands boekwinkel op en toen liepen we gauw naar de auto.
Dit is wat ik voor me zag


Dit is wat ik achter me zag!


Het was een leuke dag!

 

2 opmerkingen:

marijke zei

Wat leuk zo'n speurtocht door de stad! Den Bosch staat nog op mijn verlanglijstje om eens te bezoeken. Prachtige foto's weer en wat een heerlijk filmpje van de straatzangers!

Yvonne zei

Geweldig! Wat zullen jullie genoten hebben👍.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.