26 juli 2020

We zijn veel te gemakkelijk tevreden

Zie, hoe goed en hoe lieflijk is het als zussen samen naar de kerk fietsen!


Een poosje geleden printte ik de bekende preek van C.S. Lewis uit: 'The weight of Glory'. Het Engels vind ik niet eenvoudig, daarom legde ik de vellen papier voor me op de tuintafel en legde m'n mobiel ernaast met 'Google-Translate'. En zo kwam ik een heel eind. Maar eigenlijk is het geen stuk om in een keer helemaal door te lezen en te begrijpen. Dat heb ik vandaag wel voor een groot deel gedaan, maar ik kies er ook voor om het stukje per stukje te lezen en er op te kauwen. Of, om een ander beeld te gebruiken: Laat ik het een berg noemen, die ik stukje bij beetje wil beklimmen. Daar wil ik elke zondag een beetje van delen. Daarbij is het misschien belangrijk om nog even te zeggen dat ik niet de preek wil vertalen, maar alleen dat eruit haal wat me op dit moment aanspreekt.

De hele preek kun je hier vinden!

In het Nieuwe Testament klinkt herhaaldelijk de oproep om onszelf te verloochenen, ons kruis op te nemen en Christus te volgen. Het bijzondere is, dat de beloften die we krijgen als we dit doen, allemaal dingen zijn waar naar te verlangen is.
Het lijkt dus een enorm 'offer' wat de Heer van ons vraagt, maar dit weegt niet op tegen wat Hij ons hierin en hierdoor wil geven... ik denk dat ik er nog niet eens een idéé bij heb! We komen later nog terug op wat die beloften dan precies zijn.
We zijn als een onwetend kind dat doorgaat met het maken van moddertaartjes in een sloppenwijk omdat hij zich niet kan voorstellen wat wordt bedoeld met het aanbod van een vakantie op zee. 

 We are far too easily pleased.


'We zijn veel te gemakkelijk tevreden...' 
Deze woorden neem ik mee de week in. We zijn nog niet zo hoog, hoor, maar ik zet hier mijn tentje op en ga eens even een weekje rondkijken en genieten van het betere uitzicht dat ik heb dan wanneer ik op de grond sta.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.