31 december 2022

31 december 2022

De laatste dag van 2022
De laatste blog van 2022
De laatste foto's van 2022
Gisterochtend rende ik langs de SS en van deze kant had ik het schip nog nooit bekeken. Ik moest er even een soort steigertje voor op.


Ik dacht gisteren na over 'welcoming', een beetje lastig woord om te vertalen. Hoe verwelkom je anderen? Hoe welkom voel je jezelf? Ik dacht erover na, na het luisteren van een mooie podcast, waar prachtige eigenschappen van God benoemd werden. Die eigenschappen waar we niet zo gauw aan denken, maar die ontzettend zichtbaar zijn in de Evangelieën. Jezus was iemand waar mensen zich welkom wisten en voelden. Welkom en thuis.

Joy, het hondje van mijn broer en schoonzus die op vakantie waren, voelt zich ook thuis bij m'n ouders::)

De ochtend was nog niet half voorbij of ik werd al geconfronteerd met het feit dat ik zeker niet altijd en vanzelf 'welcoming' ben. Ik was nog geen 5 minuten beneden of K zei: 'Je zit me gewoon weg te kijken!' Het was niet serieus, dus ik kon er wel om glimlachen. Ik ging naar buiten om hard te lopen en ik zag dat de buurvrouw ook net haar huis uit ging. Ik rende haar voorbij en zei niet eens gedag... En toen ik de SS voorbij rende belde S me en dacht ik 'nu even niet, dat is niet handig'. 

'mmm, iemand eet een oliebol...'

Als ik gisteren keek naar de momenten dat ik me welkom voelde, dan was dat zeker toen ik bij iemand 2 zakken oliebollen op kon komen halen, zomaar spontaan, zomaar zo lief!! En ik voelde me ook welkom bij mijn ouders, eigenlijk altijd. Als ik eind van de middag app of ik 's avonds even langs kan komen, dan mag dat altijd. Het was erg gezellig, ik maakte gelijk maar even een paar knusse foto's.


Ik bedacht dat er zo ontzettend veel kleine gebaren zijn waarin je elkaar een welkom kunt geven. Even een kopje thee voor iemand zetten of een tosti klaar maken, vragen hoe het met iemand gaat, een kaarsje aan, de hond een knuffel geven, samen een spelletje doen, gewoon wat aandacht geven, samen een filmpje kijken, wat voorlezen, naast elkaar op de bank zitten, iemand een kaartje sturen enz enz.
Gelukkig krijg ik op één dag zoveel kansen om een welkom voor iemand te zijn.

En Paco zat gezellig bij m'n vader op schoot.


Deze dames waren gezellig mee.

En zo bedacht ik vandaag dat ik op de valreep een jaarwoord heb voor 2023:

Welkom!

Hoe toepasselijk als ik de opleiding voor kraamverzorgende ga doen en als het ware elke baby welkom mag heten!
Jullie blijven ook allemaal welkom op deze blog!

Een gezellige boom in de hal van de flat waar mijn ouders wonen.

Maar meer nog wens ik jullie toe dat je je welkom weet bij Degene die volmaakt is in deze eigenschap.

'En Ik zal niemand die naar Mij toe komt, wegsturen.'
Joh 6:36

Een goede jaarwisseling en overvloedige zegen voor het jaar 2023!


Hier vind je op youtube een 14-daagse devotional serie van 'Gentle and Lowly'. Een ander boek van Dane C. Ortlund. Je kunt hem ook in je podcast vinden!

 

1 opmerking:

Yvonne zei

Wat een eerlijk maar ook gezellige blog. Een hartelijk welkom voor lezers zoals ik...

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.