19 augustus 2020

De wereld is een perfecte plek...

Gisteren schreef ik dat ik nog iets wilde schrijven over 'het' boek dat ik in de kringloop had gekocht, maar het moest natuurlijk zijn: één van de boeken!:)
Maar ik had het over het volgende boek: 'Zoektocht naar God' van Larry Crabb. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het jullie heel erg aanbeveel om te lezen. Alle boeken die ik van L. Crabb heb gelezen zijn aan te bevelen eigenlijk. 

Ik vind het moeilijk om even kort te vertellen waar het over gaat, maar het komt er heel in het kort op neer, dat we ten diepste handelen óf vanuit een twijfel aan Gods goedheid óf  vanuit een vertrouwen op God. En hij moedigt ons aan om onze hoogste prioriteit te laten zijn, niet de oplossing van onze problemen, maar het kennen van Christus. Het geeft zoveel rust in je denken en in je hart als je weet: God is goed, ook als problemen niet opgelost  worden, en zondige neigingen niet overwonnen worden en je de controle over je leven kwijt raakt en het weleens een chaos kan zijn in je hart, je leven, je denken. 

Ik ga deze blog niet te lang maken. Ik zal nog een paar citaten geven, die ik in het boek onderstreept heb. Het zijn er een paar waar ik nog wel een poosje op kan kauwen.

'We willen God niet beter leren kennen, Hem kennen is niet echt waar het om gaat. We willen Hem liever gebruiken om te krijgen wat we hebben willen.' 

 'Door Gods genade word ik bevrijd van de behoefte om beter te zijn dan ik ben en bevrijd tot het onder ogen zien hoe ik werkelijk ben en het toch niet op te geven.'

'Godsvertrouwen en hoop op Zijn voorziening manifesteren zich in dit leven niet altijd als een frisse vrolijkheid. Vertrouwende, hoopvolle mensen worden gekenmerkt door hun volharding en doordat ze weigeren op onrechtmatige wijze verlichting te zoeken tijdens hun voortdurende worstelingen.'

'En we zouden inzien dat Hij ons blijft vergeven, iedere dag van ons leven, tot op de dag dat er niets meer te vergeven zal zijn.'

'Terwijl we ons door de problemen van het leven worstelen, is de belangrijkste vraag niet: 'Hoe kan ik mijn problemen oplossen?' maar veeleer: 'Hoe kan ik een hartstochtelijke liefde voor Christus ontwikkelen die alle andere hartstochten te boven gaat en ze reduceert tot tweederangs-aangelegenheden.'

'Welk verschil maakt Gods liefde in uw leven?'

'De wereld is een veel te slechte plek - en veel te onzeker - om er een huis te bouwen en erop te rekenen dat het fijn zal zijn. Maar het is een perfecte plek om God te vinden.'


Dat was het dan. Misschien vind je al die boekenwijsheid helemaal niet interessant en wil je veel meer horen over hoe ons leven er uitziet hier in de stad. Dan kan ik je nog vertellen dat ik vanmiddag met m'n nicht en onze kids naar de bouwspeeltuin ga. S is zó blij dat ze A eindelijk weer kan zien en met haar kan spelen, ze hebben elkaar  langer dan 3 weken niet gezien. En wij kunnen ondertussen weer eens bijpraten! Ik heb gisteren een zak paprika's gekocht, ik denk dat ik die nog even snijd en meeneem met een bakje humus, als gezond snackje.

Heb nog een mooie vakantiedag en tot morgen!

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.