10 december 2021

Sprookjesachtig

Vorige week vrijdagavond kwamen R & M nog even met hun lieve, kleine pup. Mar zou de volgende dag naar Canada vertrekken, even afscheid nemen dus. Is het geen droppie?


De volgende dag was het dan zover. En dat is maar goed ook. Je leeft ergens naar toe en dan moet het ook maar eens een keer echt gaan gebeuren! Toch weer een knoopje in m'n maag hoor, ik dacht dat ik er nu wel beter tegen zou kunnen...


We appen elke dag wel even en ze stuurt foto's van eekhoorntjes, die daar heel veel zijn, zo leuk. En snééuw!!


Hier is het ook koud. Gisteren ging ik naar de tennisbaan en zag in het park dat het gevroren had, ik stapte er even voor van m'n fiets. Het heeft altijd zoiets... sprookjesachtigs.





De tennisbaan was een beetje glad, maar we hadden er gelukkig niet echt last van.
Zondagmiddag zette K met S en H de kerstboom op. 's Avonds kwam M en die heeft met S de boom nog verder versierd. We hebben nog nooit zo'n grote boom gehad. Ik vind het zo gezellig!



Alleen de piek mist nog, miss gaat L morgen even kijken in de winkel.


Vanochtend werkte ik nog even. Door corona gaat de hele school een week dicht.
E. werkte hard! Wat krijgt ze veel werk voor thuis!


En I speelde ondertussen met de paarden.


Wat gezellig, ik miste het gewoon ineens, die kleine kids om me heen thuis.
Heel even miste ik het maar hoor 😏


Ik geniet gewoon lekker van m'n werk! Kijk, zulke tafereeltjes zijn toch te leuk?!


Op m'n vorige blog kreeg ik een reactie, waar ik nog even op wil antwoorden. Ik doe het maar even in dit blogje. De vraag was:
Waar ik nu heel benieuwd naar ben: wat is de reden om wel of niet voor een (bijbel) boek te kiezen? En hoe kom je aan de boeken? Koop je die 2e hands of zijn ze in het bezit van je familie? Of leen je ze?
Wat de Bijbelboeken betreft. Ik hoorde iemand eens vertellen dat hij elke dag van de maand een hfd van Spreuken las en zo elke maand heel Spreuken las. Dat leek me wel wat. Dus daarom Spreuken!
Toen kwam ik op het idee om Mattheüs ook op die manier te doen, deze heeft 28 hoofdstukken. En ik ben van mening dat ik elke dag het Evangelie nodig heb, dus deze keer Mattheüs.
Die kleine profeten koos ik, omdat ik niet zo vaak kleine profeten lees, maar ze wel heel boeiend en leerzaam, mooi, confronterend vind. En om ook dat aantal hoofdstukken tot een maand vol te maken, koos ik er Jakobus bij. Ik ga dus elke dag 3 hoofdstukken lezen. En als ik eens wat meer tijd heb, ga ik ook wat verder doorlezen in een verklaring of studiebijbel. Ik kan ook een paar keer kiezen voor een andere vertaling. Aan het eind van het jaar wil ik nooit meer kunnen vergeten waar het in deze Bijbelboeken om gaat. Als het bevalt kies ik voor 2023 dan weer een paar andere boeken uit.

En de andere boeken...
Ik houd van dagboeken en van Alistair Begg, dus daarom het dagboek 'Truth for life'.
'Wijsheid voor de vrouw' kan ik gebruiken naast het lezen van Spreuken.
'The Valley of Vision' staat vol gebeden en vind ik mooi om een jaar lang eens mee te bidden met andere gelovigen uit vroegere tijden.
'The next right thing', omdat ik soms wel wat praktische hulp en tips kan gebruiken als het om besluiten nemen gaat.
 'Having a Mary spirit', Fijn om te lezen  (ik las al eerder een boek van haar) en er staan 14 bijbelstudies in, die ik kan doen als ik er eens echt voor wil gaan zitten.
'Extravagant Worship' God aanbidden gaat niet vanzelf, Een boek hierover lezen helpt me om mijn hart te vullen met aanbidding voor God.
'A place of quiet rest' Ik luister weleens podcast van de schrijfster en vind het heel mooi, bijbels onderwijs... ik verheug me erop dit te gaan lezen.

Hoe ik aan de boeken kom? 4 van de 7 heb ik gekocht van het geld dat ik kreeg voor m'n verjaardag. 1 had ik al. 1 heb ik er geleend en 1 heb ik voor sinterklaas gevraagd:)

En waarom ik al die andere (bijbel)boeken niet kies?
Die komen weer een andere keer aan de beurt. Dit jaar heb ik meer dan 30 boeken gelezen en komend jaar houd ik het op een paar boeken en wil ik ze écht lezen en er ook mee aan de slag gaan in m'n leven.
Over een half jaar ga ik evalueren. Mocht ik dan alles al uit hebben en het boek Spreuken uit m'n hoofd kennen, dan kies ik voor het tweede half jaar misschien wel weer andere boeken. Maar vooralsnog is het plan om er een jaar mee te doen.


Dat was het voor nu.
Weekend!
- M is gezellig een lang weekend thuis
- verjaardag van m'n nichtje
- Gewoon lekker thuis!

 

1 opmerking:

marijke zei

Dankjewel voor je antwoord! Ik denk dat je inderdaad op deze manier de inhoud van de bijbelboeken dieper tot je neemt. Ik hoop dat je erdoor gezegend wordt.

Mooi ook waarom je de andere boeken hebt gekozen, mocht ik er 1 (tweedehands of op een andere manier) tegenkomen, zal het mij zeker aantrekken om ook te lezen.

Wat bijzonder jullie dochter in Canada. Fijn dat ze regelmatig appt, onze dochter hoopt in het voorjaar naar Spanje te gaan voor 3 maanden afstudeerstage, ik hoop ook dat ze me appt. Maar waar onze kinderen ook zijn, God is erbij.

Heerlijke foto's van je werk!






Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.