2 december 2021

Om te koesteren

Vorige week waren K en ik 4 daagjes in Limburg, het was genieten samen en veel te kort! De foto's in deze blog komen uit dat weekend. Door m'n blogjes daar kwam ik niet toe aan het 7de boek, wat ik nog zou delen. De 7de en de laatste!


Eerlijk gezegd, twijfel ik nog tussen twee boeken 😄


Maar ik hak de knoop nu door. Het wordt 'The Valley of Vision'


Een prachtig boek met gebeden van puriteinen. Mooi om voor de verandering eens een jaar een klein beetje te leunen op de gebeden van kinderen van God uit vroegere tijden. 


Dat waren ze dan:
1. 'Truth for Life' devotional van Alistair Begg
2. 'The next right thing' van Emily P. Freeman
3. 'Extravagant Worship' van Darlene Zchech
4. 'Having a Mary spirit' van Joanna Weaver
5. Wijsheid voor de vrouw van Lydia Brownback
6. 'A place of quiet rest' van Nancy DeMoss
7. 'The Valley of Vision', samengesteld door Arthur Bennett

Daarbij duik ik in 7 Bijbelboeken:
1. Spreuken
2. Hosea
3. Joël
4. Amos
5. Obadja
6. Mattheus
7. Jakobus

Daarnaast zijn er de boeken die ik met anderen samen lees. Dat had ik nog niet verteld. Op dit moment is dat bijvoorbeeld het boek 'Het grootste geschenk' van Ann Voskamp. In januari gaat er een appgroep van start met 'Brieven uit de hel' van C.S. Lewis. Samen met een Braziliaanse zuster lees ik nu '50 Christian Women' en 'Toekomstige Genade' van John Piper. Als we een van deze twee boeken uit hebben, gaan we 'The Gospel comes with a house-key' vna Rosaria Butterfield.

En dáárnaast 😏 lees ik misschien tussendoor eens een roman voor de ontspanning. Dat zullen deel 4 en 5 uit de Mitfordserie wel worden. Dat is niet zo spannend.

Dat was het dan echt hoor!
Alleen hierom zie ik al uit naar het nieuwe jaar!


Maar zover is het nog niet. In onze minivakantie heb ik een begin gemaakt met foto's uitzoeken van 2021. Ik ben van plan er een album van te maken. Ik weet nog niet of ik dat online maak of de foto's af laat drukken. Ik heb nog heel wat foto's te gaan. Het is wel heel leuk en ik merkte ook heel goed om dit te doen. Als ik aan 2021 denk komen deze herinneringen naar boven: De depressie van M, de huwelijken van Ha & Ma en van R & M en de hartstilstand van K. Maar terwijl ik door de foto's ging kwamen er nog veel meer herinneringen boven. Niet allemaal zo heftig en bijzonder, maar wel kostbaar en om te koesteren. Zoals het schaatsen, de uitjes met m'n zusjes en kids, de grote opruimactie hier in huis, geboorte van 3 baby's, de stoepkrijtactie, ik kreeg een gitaar, nieuwe skeelers en oja... we waren 25 jaar getrouwd!🙈


Terug naar nu!
Mar gaat naar Canada! Voor 6 lange weken!
Wat zal ik haar missen, vooral onze koffiemomentjes!
Maar ik gun het haar zo en laat haar met een gerust hart gaan naar het gezin waar ze gaat verblijven!💓


Vanmiddag gaan S en ik nog even een surprise maken voor school.
Poging 3! 
Maar deze keer gaat het lukken!!


In de maand november heb ik niet zo goed bijgehouden wat ik heb geleerd, gezien, geluisterd en gekeken. Ik ga uit m'n hoofd nog een paar dingen opnoemen... Nou ja, niet helemaal uit m'n hoofd.


Geleerd:
- Rotterdam was de enige stad die door bommen werd verwoest in WOII. In elke stad in Nederland waar ik kwam zag ik van die prachtige voor-oorlogse gebouwen staan, nu in Maastricht weer en ik vroeg aan K of alleen Rotterdam gebombardeerd was. Ik vind het zo zonde! En nu ik weet dat dat het geval is, vind ik het ook wel weer bijzonder en wordt Rotterdam me een een beetje liever. Gek eigenlijk he, dat ik daar nu pas achterkom. K dacht dat ik niet in elke les op heb zitten letten vroeger. Dat klopt wel.
- Vroeger had je de 'kriebelziekte' een serieus ernstige ziekte, die veroorzaakt werd door rogge dat besmet was met 'Moederkoorn. Boeren konden in de verleiding komen om de zwarte uiteinden, die op een besmetting wezen, te negeren. Een klein beetje schimmel kan al een epidemie veroorzaken. Kriebelziekte kwam het vaakst voor in Noord-Europa, omdat rogge het enige graan is dat daar groeide. Historici schatten dat twee op de vijf zieken eraan overleden.
- Kriebelziekte:
Omdat moederkoorn de zenuwen beschadigt, draait het lichaam van een zieke zich in onnatuurlijke houdingen.
- In Moederkoorn zit een stofje dat je laat hallucineren
- Als kriebelziekte de aderen beschadigt, krijgen vingers en tenen blaren, ze worden rood en raken gevoelloos. De bloedtoevoer naar de voeten en handen wordt afgesneden en het vlees sterft af.
- Een angstige vrouw ligt kermend op de vloer te kronkelen. Ze heeft hallucinaties en haar armen prikken en jeuken. 300 jaar geleden zouden mensen gedacht hebben dat ze een heks was! Tegenwoordig weten we dat ze brood heeft gegeten dat is beschimmeld met moederkoorn.

Deze kriebelziekte-weetjes las ik in een tijdschrift 'STACH', naar de hoofdpersoon in 'De koning van Katoren'. Jan Terlouw vierde zijn 90ste verjaardag en daarom werd dit magazine gemaakt. S had het van school meegenomen. Er staan veel interviews in, ook één met Jan Terlouw. Het is een leuk blad en leerzaam!


Hier heb ik naar geluisterd:

- Hoe volgens Ds Paul Visser vervolgde christenen ons leren geestelijk weerbaar te zijn.
- Hoe volgens Ds Paul Visser vervolgde christenen ons leren om vrijmoedig te getuigen.
Beide podcasts zijn van 'De Stem' en absoluut het luisteren waard, heel boeiend, bemoedigend en gewoon goed!
- Met Tim Zingt over relativering, spiritualiteit en humor. Heerlijke aflevering van 'Bij Jorieke'. Vooral de zin 'Het is wat het is' komt nu wat vaker uit mijn mond. Het helpt om dingen te accepteren, die je eigenlijk anders zou willen hebben, maar nog nooit gelukt zijn om te veranderen.
- The kindness challange van 'Revive our hearts'
- 'The beauty of meekness' deel 1 t/m 4, van 'Revive our hearts'
- Ask Emily anything!  Van 'The next right thing'


Gezien:
- Amy Carmichael van 'De Fakkeldragers'. Samen met S gekeken. Heel mooi en ook wel heftig.

Dit was het weer! Veel te volle, lange blog. Maar mijn hoofd is weer lekker leeg!

Het is wat het is

 

2 opmerkingen:

marijke zei

Wat een uitgebreid blog! Haast teveel om op te reageren...

Wat heerlijk dat jullie samen naar Limburg zijn geweest.

Waar ik nu heel benieuwd naar ben: wat is de reden om wel of niet voor een (bijbel) boek te kiezen? En hoe kom je aan de boeken? Koop je die 2e hands of zijn ze in het bezit van je familie? Of leen je ze?

Je hebt me wel geïnspireerd voor 2022. Naar aanleiding van deze blog heb ik onze boekenkast eens doorgespit. Ik moet bekennen dat ik een aantal boeken heb die ik ooit gekocht heb, waar ik in begonnen ben, maar die ik niet uitgelezen heb. Terwijl ik wel weet dat het prachtige boeken zijn. En in sommige boeken ben ik niet eens begonnen....

Ik heb gekozen voor
De koninklijke weg van Frans Horsthuis
Het vaderhart van God van Floyd Mc Clung
Waarom moest Jezus sterven van John Piper
Jezus vinden in de tabernakel van Kris Tavernier

Ik heb gekozen voor deze boeken omdat ik in 3 halverwege ben....en omdat ik weet dat het prachtige boeken zijn. Maar op 1 of andere manier gaat het lezen dan ten onder in de drukte van elke dag en leg ik de boeken weg.

Lieneke van Vuuren zei

Leuk dat ik je geïnspireerd heb!
De koninklijke weg heb ik lang geleden eens gelezen, volgens mij mooi en bijzonder!
Het vaderhart van God, daar hoorde ik mensen ook altijd over, dat het zo mooi is. Maar zelf ook nog niet aan toegekomen...volgens mij heb ik het zelfs bij de laatste opruiming weg gedaan.
'Waarom moest Jezus sterven' Ik weet niet of ik dat boek heb/ken, maar bijna alles van John Piper is de moeite waard. Ik ben nu nog even gauw in 'vechten voor vreugde' begonnen...zo geweldig, misschien ruil ik 'm nog net even in voor een van die andere 7 of ik maar er 8 van!
Jezus vinden in de tabernakel ken ik niet, ook nooit iets over gezien of gehoord. Ben benieuwd!

Ik herken wat je zegt, soms zijn de dagen te vol, maar als ik in bed lig, ga ik dan écht nog even lezen tot m'n ogen erbij dichtvallen! Morgen weer een dag:)

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.