19 december 2021

Advent nog niet voorbij

Wat zal ik eens bloggen? Vandaag was een rustige dag. Het was fijn om naar de kerk te kunnen. Het ging over wachten en dat daar geduld voor nodig is. En, zo sloot onze voorganger de preek af (even uit m'n hoofd):
'Na kerst is advent nog niet voorbij. We wachten. Niet tot corona voorbij is, want na corona komt er wel weer een andere crisis. We wachten op de komst van Christus!'

 Ik lees op dit moment het boek 'Vechten voor Vreugde' van John Piper. Ik heb besloten om dit boek bij m'n lijstje van 7 toe te voegen. Het worden dur 8 boeken! Ik wilde 'm eerst ruilen, maar ik doe hem er gewoon bij, waarom ook niet?!
Ik leende het ooit van een vriendin, gaf het terug en leende het later nog eens, toen mocht ik het houden.

'Wanneer ik spreek over de vraag: 'Wat moet ik doen als ik niet naar God verlang?' dan heb ik het eigenlijk over de vraag: 'Hoe kan ik een vreugde in Christus (her) ontdekken die zo diep en sterk is, dat die me bevrijdt van de banden van Westers comfort en zekerheid en me voortdrijft naar de offers van genade en zending, en die me zullen bemoedigen als ik oog in oog kom te staan met het martelaarschap.'

'In het Nieuwe Testament vermindert deze sombere waarheid (de verdrukkingen) het streven naar vreugde niet - het wordt er zelfs door vergroot.'

'Het is een gevecht om een leven van zelfopofferende liefde te leiden. Het is een gevecht om Jezus te vergezellen op de weg naar Golgotha en bij Hem te blijven, wat er ook gebeurt.'

'De sleutel tot volharding uit de naam van zelfopofferende liefde is geen heroïsche wilskracht, maar diep, onwankelbaar vertrouwen dat de vreugde  die we gevoeld hebben in de nabijheid van Christus, ons niet teleur zal stellen in de dood.'

'Het doel van dit boek is niet om het geweten van de welgestelde Westerling te sussen. Het doel is om het vermogen van de liefde te verkrijgen om verliezen van bezit en veiligheid en leven te kunnen dragen, door de kracht van vreugde op het pad der liefde. Het doel is dat de naam van Jezus Christus over de hele wereld bekendgemaakt wordt, als de almachtige, wijze, rechtvaardige, genadige Schat van het universum.'

'Hij zal het meest geprezen worden onder de natiën wanneer, op het moment dat christenen alles op aarde verliezen, ze zeggen: 'Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.'

Een paar citaten uit het eerste hoofdstuk. Dit boek zou ik ook nog eens graag met anderen willen lezen.

Vorige week, om maar eens van onderwerp te veranderen, begon ik aan een colsjaal voor M. Vandaag maakte ik hem af. Er missen alleen nog 3 knopen en de winkels zijn dicht. Gelukkig hebben we een groepsapp met een heel clubje dames, waar je je spullen kwijt kan of waar je kunt vragen of iemand iets heeft wat je nodig hebt. Twee daarvan hebben waarschijnlijk wat ik zoek...😃


Oja, nog iets moois. Ik luisterde naar een preek van Alistair Begg in Parkchurch in Amerika. Een van de gebedspunten was de kerk in Nederland. Voor veel jongeren die Jezus enthousiast volgen, voor studenten en het werk dat onder hen gedaan wordt. En dat het toch ook nog zo donker is/wordt. En dat het licht zich zal verspreiden.
Vanbinnen werd ik er warm van. Mensen uit andere landen, die bidden voor dit land. We maken deel uit van de Kerk van Christus die over de hele wereld is verspreidt en alle eeuwen omvat! 💖

Ik luisterde dit lied toevallig nog gisteravond:




 

1 opmerking:

marijke zei

Wat bijzonder dat er in Amerika voor ons wordt gebeden. Helaas is mijn middelbare school Engels niet meer zo goed om echt de kern van een preek in het Engels te vatten. Gelukkig is er ook veel in het Nederlands te beluisteren.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.