23 juli 2023

Ik doe er altijd een poosje over

Als de HEERE niet bij ons was geweest
dan hadden de wateren ons overspoeld
en was een woeste stroom over onze ziel gegaan.

Toen onze zoon erg ziek leek te zijn, probeerde ik deze twee woordjes 'wat als...' en 'stel dat...' te vervangen door: 'zelfs wanneer...dan wil ik God nog prijzen!' Dat was een moeilijke! Ik dacht daarmee dat ik die andere woorden niet meer zou (mogen) gebruiken, die hoorde thuis in het vakje 'catastrofale fantasieën'. Maar wat doet deze Psalm?

'Wat als de HEERE niet bij ons was geweest?'

Zou het beter zijn om alle vragen die beginnen met 'wat als...' te vervangen door deze vraag?
Of met de woorden:
'Zelfs wanneer... dan zou de HEERE nog steeds bij ons zijn!'

Zomaar wat mijmeringen bij Psalm 124. Het is goed om eens terug te kijken op je leven, of nog verder terug, of het nog breder te trekken en je af te vragen: 'Als de HEERE niet bij ons was geweest...' 

Geloofd zij de HEERE
Onze ziel is ontkomen als een vogel uit de strik van de vogelvanger;
de strik is gebroken en wij zijn ontkomen.

Onze hulp is in de Naam van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.

______________________

Vanochtend gingen we in Zwolle naar de kerk. Daar pikte ik mijn tweede regel uit. De eerste was:

👀Kijk om je heen!👀

De tweede is:

❤Geef Liefde de ruimte!❤ 

 De preek ging over 'Aanvaard elkaar!'
Wat is het makkelijk om snel geïrriteerd te raken, om kortaf te reageren, om andere meningen aan de kant te schuiven, om je geduld te verliezen.
Maar hé, ik zit er ook zo vaak naast, mijn ideeën berusten ook niet allemaal op de Bijbel en ik doe er altijd een poosje over voordat ik dingen begrijp. En toch word ik aanvaard door God! Ik vond het ineens zo bijzonder...

'Aanvaard elkaar zoals ook Christus ons aanvaard heeft, tot heerlijkheid van God.'

Ja, dat lijkt me een goede om mee aan de slag te gaan.

_____________________

De foto's komen allemaal van Pinterest. Als je op de foto klikt dan kom je op de site waar je ze ook kunt 'pinnen'.
En nu ga ik een potje Yatzhee spelen!

Van 6 juli - 6 augustus elke dag een blogje!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.