16 juli 2023

Ik dacht dat het einde plant was

Zo blij dat deze plant weer allemaal nieuwe blaadjes krijgt.


Eens in de zoveel tijd raakt hij bijna alle blaadjes kwijt en deze keer wel zo rigoureus dat ik dacht dat het einde plant was. Maar nee, gewoon weer allemaal mooie blaadjes!!


L ging met één van haar oppaskindjes fietsen en plukte een bosje bloemen voor het jongste zusje.

Psalm 123

Ik sla mijn ogen op naar U,
Die in de hemel zit.
Zie, zoals de ogen van dienaren
gericht zijn op de hand van hun heren
en zoals de ogen van een dienares
gericht zijn op de hand van haar meesteres,
zo zijn onze ogen gericht op de HEERE, onze God,
totdat Hij ons genadig is.
Wees ons genadig, HEERE, wees ons genadig,
want wij zijn meer dan verzadigd met verachting.
Onze ziel is meer dan verzadigd
van de spot van de zorgelozen,
de verachting van de hoogmoedigen.

 Deze Psalm las ik nu, misschien wel voor het eerst, eens goed. Ik dacht altijd dat een dienaar/dienares zijn/haar ogen op hun meester/es richt, om zo goed te zien hoe en wat zij doen om het dan zelf ook op die manier te doen. Maar dat staat er helemaal niet. Zoals hun ogen gericht zijn op de hand van hun meester(es), zo zijn onze ogen gericht op de HEERE, onze God... totdat Hij ons genadig is!

Hoe het is als je ziel meer dan verzadigd is van spot en verachting van zorgelozen, daar kan ik niet zo goed over meepraten eigenlijk. Ik denk dan altijd aan broeders en zusters die vervolgd worden. Ik wil nooit vergeten voor ze te bidden!


'Ik ben geen expert in gebed, ik ben gewoon een vrouw die bidt.'

1 opmerking:

marijke zei

Fijn dat de plant weer 'begint' en wat een mooie psalm.
Omdat ik meer achtergrond over het laatste vers ( Onze ziel is meer dan verzadigd
van de spot van de zorgelozen,de verachting van de hoogmoedigen.) heb ik gegoogled voor uitleg. Ik kwam dit stukje tegen: https://preekaantekeningen.nl/gebed-van-een-pelgrim-om-genade/
Ik vond het volgende stukje zo mooi:
"Ik denk, het kan ons helpen vanmorgen, dat ons woord genade in het Engels twee woorden kent: mercy en grace. Dat betreft twee betekenissen, aspecten van genade. Mercy is de vergeving. Dat je de straf die je verdient, niet krijgt. Grace gaat over de uitwerking. Dat je in eer wordt hersteld.

Het wordt wel zo verteld en uitgelegd bij de gelijkenis van de verloren zoon. Vader geeft hem een kus, valt hem om de hals. Teken van mercy. Hij krijgt geen straf. Maar hij doet meer: ring, mantel, sandalen. Je kunt niet meer zien dat hij slaaf was. Hij is weer kind. In gratie, eer hersteld. Grace. Dan zeg ik mee vanmorgen: de roep van de mensen, de volgelingen van de heer, de dienstknechten, van de mensen die geminacht worden door zorgelozen en hoogmoedigen, de roep om genade is een roep om grace. Geef mij waardigheid. Herstel mij in eer! Als een knecht van U. Iemand die door U gezien en verzorgd wordt."

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.