8 juli 2023

Gauw wat water erbij!

Wat zijn we ver van Huis!
We zijn ervoor gemaakt om in de aanwezigheid van God te leven, te bewegen, te zijn. Is het een idee om deze zomer een beetje meer richting Thuis te reizen? Gaan jullie mee? Want een Pelgrimsreis maak je niet alleen!

Er zijn 15 Psalmen die Pelgrimsliederen genoemd worden. Liederen die gezongen werden wanneer het volk optrok naar Jeruzalem voor het feest van God.

Vandaag sta ik een beetje stil bij Psalm 120 en in de komende weken, als ik toch elke dag schrijf, komen de volgende 14 ook aan de beurt.

'Ik riep tot de HEERE in mijn benauwdheid, en Hij verhoorde mij.'
Hoe vaak kom je dit soort teksten tegen in de Bijbel? Ik las een mooie quote en zocht er een mooi plaatje bij op Pinterest;

'Men say: I have given so often that I can give no more'; God says: 'I have given, therefore I will give.'

'Mensen zeggen: 'Ik heb zo vaak gegeven, dat ik niet meer kan geven.' God zegt: 'Ik heb gegeven, dus Ik zal geven.' 

(Maclaren)

God is en blijft altijd Dezelfde! Als ik roep, hoort Hij mij, zal Hij mij altijd horen.

Vers 6 en 7:
'Mijn ziel heeft te lang gewoond bij hen die de vrede haten. Ik ben vreedzaam, maar als ik spreek, voeren zij oorlog.'
Hier klinkt het verlangen naar Huis, hoor je het ook? Ik verlang zó naar vrede, naar woorden van shalom. Ik ben de oorlog, de haat, de woordenwisseling, de negativiteit zo moe, zo moe! Zo moe van het verkeerd begrepen worden, van de leugens die me worden verteld, die ik mezelf vertel.

Zo klinkt het.
De woorden van de Psalm zouden zomaar de woorden van Jezus kunnen zijn toen Hij hier op aarde was. Ik ben niet volmaakt, doe vaak mee met het woordenspel en wil nog leren hoe ik ten alle tijden anderen hoger kan achten dan mezelf. Jezus is anders. Jezus is ons Thuis! Bij Hem zal het vrede zijn, Shalom in de diepste zin van het woord.

Shalom is een Hebreeuws woord dat vrede, harmonie, heelheid, volledigheid, welvaart, welzijn en rust betekent. Het woord kan zowel vrede aanduiden tussen twee grootheden (zoals God en de mens, of tussen twee landen), maar het kan ook de innerlijke vrede en de mentale balans van een individu aanduiden.
(Wikipedia)

Kijk nou... Als deze plant te weinig water krijgt, hup, gelijk laat hij zijn bladeren slap hangen en staat op het punt om het op te geven. Niet alle planten reageren zo snel en heftig hoor!

 

Dus gauw wat water erbij!
En al gauw ziet hij er weer wat florisanter uit. Nu niet meer zolang wachten met water geven. Ik moet niet vergeten dat ik het niet alleen warm heb, de planten hebben het ook warm! Een beetje meer Shalom voor mijn omgeving.


Gisterenavond waren M en L bij de Bijbelstudiegroep met een stel jongeren. Ze kwamen een beetje laat thuis, maar waren allebei zó verkwikt! Ze hadden de hele avond gebeden en er werd ook voor hen gebeden, voor mentale gezondheid en ze werden bemoedigd. Gewoon door jongeren, jonger, even oud, iets ouder dan zijzelf. Woorden van vrede, Shalom die hen versterkte, bemoedigde... zomaar even een avond zo dichtbij Huis!
❤❤❤

Van 6 juli - 6 augustus elke dag een blogje!


1 opmerking:

Aritha V. zei

Fijn, dat van die jongeren. En jouw stukje ook.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.