28 november 2021

Hoopgevende goedheid

 Advent
Een vriendin van me schreef een mooie, korte meditatie, die ik hier met jullie mag delen. De foto komt van Pinterest:

Ochtendwandeling

Deze ochtend moest Snuf met hoge nood al vroeg naar buiten. Ik kon het nog rekken tot half 8 maar toen moesten we toch echt de deur uit. Het was kil en nevelig en de stad lag nog te slapen. Kleine stoomwolkjes bliezen we samen uit. Er dobberden een paar ganzen in het water en ik genoot van de stilte. De nevel maakte de bomen tot vage contouren. Het gaf me een gevoel van hoop en verlangen. De nevel en de kilheid, wachtend op het doorbreken van het licht en het verwarmen van de zon.

Zo verlangt mijn ziel naar U O God!
Naar het doorbreken van Uw licht in deze wereld die bedekt is door nevel.
waar somberheid en donkerheid is.
Advent...
Hij, het Licht van de wereld, kwam en Hij zal opnieuw komen!
Hij, Die een welbehagen heeft in ons, zondige mensen.
Wat een genade en wat een hoop!

Het laatste stukje van m’n wandeling begint de lucht roze te kleuren en de nevel op te trekken.
Een zachte gloed valt op de bomen.
“ Een heerlijk morgenlicht breekt aan”
zo zingt het in mijn hart!

Advent…
Immanuel…
God die kwam,
God die is
God die zal komen!!!


Ik vind Advent een mooie tijd, een verwachtingsvolle tijd. Zo mooi beschreven door Eline.
De komende weken wil ik nadenken over de goedheid van God. Een poosje geleden kwam ik deze zin in een tekst tegen:

'De goedertierenheid van God is machtig over ons.'

En eergister las ik de bekende tekst in Psalm 27:13

'Als ik toch niet had geloofd dat ik de goedheid van de HEERE zou zien in het land van de levenden, ik was vergaan.'

En gisteravond in Psalm 119:41

'Laat Uw blijken van goedertierenheid over mij komen, HEERE'

Gods goedheid, midden in die door nevel bedekte wereld vol somberheid en donkerheid. Het afgelopen jaar realiseerde ik me dat Zijn goedheid niet hoeft te betekenen dat alles comfortabeler wordt of beter. Maar wel dat Zijn goedheid ons overeind houdt en vasthoudt, het zijn lichtstralen in de duisternis. Zonder die goedheid zouden we allang zijn vergaan! Hoopgevende goedheid die ons doet verlangen naar de dag dat Jezus terug zal komen en álles goed zal maken!



Deze tekst plakte ik op een foto die ik gisteren maakte in Limburg nav de eerste adventsdienst. De aandacht gaat waarschijnlijk gelijk naar de graven, maar ik maakte de foto omdat ik een kleine ree zag! Zien jullie hem? 💚


2 opmerkingen:

marijke zei

Wat een bemoedigend blog. Het geeft hoop om met verlangen uit te zien naar Jezus (weder)komst.

Toen wij 27 jaar geleden trouwden, zongen we aan het einde van de bruiloft psalm 68:10. Vind het een prachtige psalm die het leven samenvat. Dag aan dag draagt Hij ons

Geloofd zij God met diepst ontzag,
Hij overlaadt ons dag aan dag,
met Zijne gunstbewijzen.
Die God is onze zaligheid,
wie zou die hoogste majesteit,
dan niet met eerbied prijzen?
Die God is ons een God van heil,
Hij schenkt uit goedheid zonder peil,
ons ’t eeuwig zalig leven.
Hij kan en wil en zal in nood,
zelfs bij ’t naderen van de dood,
volkomen uitkomst geven.

www.annderverhaal.nl zei

Ik zie de kleine ree! Mooi hoe je vriendin Eline en ook jij het uitzien naar- en de goedheid van God beschrijven.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.