7 november 2021

Kom een kamer binnen!

Vandaag was ik blij dat ik in de kerk was. Wat een mooie preek! Juist ook nu sommige maatregelen weer teruggekomen zijn en het kan lijken of we weer terug naar af gaan. Soms, als ik een preek mooi vind, deel ik er een paar dingen uit. Maar deze keer ga ik dat niet proberen en deel ik weer eens de hele dienst. Voor wie wil! Lees je m'n blog op je mobiel, dan zie je niet dat ik het gedeeld heb, dan vind je hier de link.


Het weekend is alweer bijna voorbij. Logeetje was weer van de partij. We gingen gisteren naar R & M en naar het onderwijsmuseum en vanmiddag gingen we naar Ha & Ma. Gezellig druk dus!

In mijn vorige blog deelde ik het eerste boek van de zeven waar ik het volgende jaar mee ga doen. Deze keer deel ik de tweede:



Misschien vraag je je af hoe ik daar nou weer op kom! 'The next right thing' is een regel in een gedicht dat door bv Elisabeth Elliot wordt aangehaald. Ik vergeet nooit dat ik een stukje van haar las, waarin ze vertelde dat dat ene zinnetje haar hielp om verder te gaan na de dood van haar man Jim Elliot. Vaak is het eerstvolgende wat je moet doen, maar iets heel kleins. Als bv boodschappen doen het eerstvolgende ding is wat ik moet doen, dan is het échte eerste ding: m'n schoenen aantrekken, m'n jas aandoen, boodschappentassen pakken, kijken of ik m'n portemonnee wel bij me heb, naar de winkel lopen...enz.
Dit kan helpen bij de grote projecten die we op ons pad tegenkomen, maar ook bij kleine. In dit boek krijg je 24 tips om je te helpen besluiten te nemen over wat je volgende ding is. Een paar titels van hoofdstukken zijn bv:

  • Stop ergens mee
  • Blijf bij vandaag
  • Kies waar je afwezig bent
  • Kom thuis bij jezelf
  • Draag een betere broek
  • Kom een kamer binnen
Haha! Rare kopjes. Ik zal er in de loop van 2022 vast wel eens wat over vertellen!
Voor nu, heb ik natuurlijk al een voorproefje genomen. Aan het eind van elk hoofdstuk staat een gebed en een 'practise'. Ik zal van die laatste er één delen:
'Silence may be more accessible than you think. Begin to notice the naturally silent spaces in your days - the first light of morning, your office space when you arrive early, the walk to the mailbox, your apartment before your roommate gets home from work, the drive to the grocery store. Rather than filling these times with sound, or holding on to the soul clutter by rehearsing past conversations or future possibilities, decide instead to let yourself be quiet inside the silence and see if your Friend Jesus has anything to say.'
('Stilte is misschien toegankelijker dan je denkt. Begin de van nature stille ruimtes in je dagen op te merken - het eerste ochtendlicht, je kantoorruimte als je vroeg aankomt, de wandeling naar de brievenbus, je appartement voordat je kamergenoot thuiskomt van het werk, de rit naar de supermarkt. In plaats van deze tijden met geluid te vullen, of vast te houden aan de rommel van de ziel door eerdere gesprekken of toekomstige mogelijkheden te repeteren, besluit je in plaats daarvan stil te zijn in de stilte en te luisteren of je Vriend Jezus iets te zeggen heeft.')

Waarom ik dit boek heb gekozen? Het helpt me om structuur aan te brengen en het is erg praktisch.

Emily P Freeman, de schrijfster (als ik het goed begrijp staat die P er alleen maar, omdat er nog een andere schrijfster is met dezelfde naam:) heeft ook een podcast. Ik vind het heel prettig om naar te luisteren. De meeste hoofdstuktitels zie ik ook in de afspeellijst terugkomen, dus als je het boek niet hebt en het lijkt je wel interessant, probeer de podcast dan eens! Onder andere te vinden op Spotify

Verder... het idee om op te gaan schrijven wat ik in een seizoen of in een maand geleerd heb, heb ik ook van Emily! Hier vindt je op haar website een heleboel van dat soort posts. Ik vond het zo leuk dat ik het overgenomen heb, maar dan op m'n eigen manier.

Als je eenmaal op haar website bent, kun je er van alles vinden, kijk er maar eens rond.

Genoeg over Emily P Freeman!

Hier nog even een foto'tje uit het onderwijsmuseum. Heerlijk nostalgisch!


Gisteren maakte ik een of andere curry met zoete aardappel en heel veel spinazie en met naanbrood! De curry was een beetje flauw, maar met het brood toch wel lekker.


En verder ga ik komende week genieten van allerlei mooie bloemen die in een vaas staan.





Iets met 'de dag van de pleegouders' 💖


Ik kreeg er trouwens twee!! Rozen zijn ook altijd zo mooi! Die wil ik ook nog wel eens in mijn tuin...







1 opmerking:

marijke zei

Dankjewel voor je advies om de dienst te beluisteren, ik heb het gedaan en het heeft me geraakt. Zoals klei in de hand van de pottenbakker zijn wij mensen. Zo goed om dat te beseffen. Ik dacht aan een aantal liederen, vooral aan:

Machtige Heer, grote Verlosser,
iedere dag kneden Uw handen
mijn leven als klei.
Zo vormt U mij naar Uw plan.

U roept mij zacht in Uw nabijheid;
daar vind ik kracht,
Uw geest omgeeft mij.
Leer mij, o Heer,
hoe is steeds meer leef als U.

U riep mij om voor U te leven,
aan U alleen wil ik mij geven.
Trek mij o Heer,
dichter naar U toe.

Neem mij, kneed mij,
vorm mij, vul mij:
ik leg mijn leven in uw sterke hand.
Roep mij, zend mij,
leid mij, wandel naast mij:
ik leg mijn leven in uw sterke hand.

U roept mij zacht in Uw nabijheid;
daar vind ik kracht,
Uw geest omgeeft mij.
Leer mij, o Heer,
hoe is steeds meer leef als U.

U riep mij om voor U te leven,
aan U alleen wil ik mij geven.
Trek mij o Heer,
dichter naar U toe.

Neem mij, kneed mij,
vorm mij, vul mij:
ik leg mijn leven in uw sterke hand.
Roep mij, zend mij,
leid mij, wandel naast mij:
ik leg mijn leven in uw sterke hand.

Neem mij, kneed mij,
vorm mij, vul mij:
ik leg mijn leven in uw sterke hand.
Roep mij, zend mij,
leid mij, wandel naast mij:
ik leg mijn leven in uw sterke hand.

Ook het citaat van Emily P Freeman sprak me aan. En ik probeer t in praktijk te brengen!

Ik zie uit naar je beschrijvingen van de 7 boeken in 2022!

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.