10 november 2021

Een pareltje uit de kringloop

Het derde boek waar ik volgend jaar mee aan de slag ga is 'Having a Mary spirit' van Joanna Weaver. In een van m'n kringloopbezoekjes kwam ik het boek 'A Mary spirit in a Martha world' tegen... Ik kende de schrijfster helemaal niet en twijfelde even of ik het wel zou kopen. Maar ik deed het toch en kreeg er geen spijt van. Een van die leuke koopjes waarvan je thuis pas ontdekt dat het een pareltje was! Ik ging ook eens googlen op de schrijfster en kwam zo bij haar podcast 'The Living Room' terecht. Hier gaat ze in gesprek met verschillende mensen, vaak over het boek dat ze geschreven hebben. Ik luister het niet heel veel, er zitten zeker mooie afleveringen tussen! En vervolgens kwam ik op een ander boek dat ze had geschreven. Dat heb ik toen besteld en ga ik rustig lezen. Achterin staan 14 Bijbelstudies die je kunt doen. En dat vind ik fijn. Ik houd ervan om af en toe wat dieper in de Bijbel te duiken, maar weet dan nooit zo goed waar ik moet beginnen. Dan kan ik mooi deze studies gebruiken.


Wat ik fijn vind is dat ze andere schrijvers ook aanhaalt, zoals Oswald Chambers en Brother Lawrence. Over die laatste zal ik een stukje citeren:
'Desperate to serve God with his hole heart, brother Lawrence joined a monastery. But as hard as the poor monk tried to be holy and without sin, he constantly failed. Finally, as he describes in his timeless book 'The practise of the Presence of God', he began to coverse openly en honestly with the Lord. looking to Christ rather than to his own character for strength, Brother Lawrence flung himself entirely upon God's mercy and grace. When faced with an opportunity to practice a virtue, he prayed: 'Lord, I cannot do this unless Thou enablest me'. And when he failed, he was quick to acknowledge, 'I shall never do otherwise if You leave me to myself; it is You who must hinder my falling and mend what is amiss.' After doing that, his biographer writes, Brother Lawrence 'gave himself no further uneasiness about it.'

(In een wanhopige poging om God met zijn hele hart te dienen, sloot broeder Lawrence zich aan bij een klooster. Maar hoe hard de arme monnik ook probeerde heilig en zonder zonde te zijn, hij faalde voortdurend. Ten slotte, zoals hij beschrijft in zijn tijdloze boek 'The practice of the Presence of God', begon hij openlijk en eerlijk met de Heer om te gaan. Broeder Lawrence wierp zich volledig op Gods barmhartigheid en genade. Toen hij de kans kreeg om een ​​deugd te beoefenen, bad hij: 'Heer, ik kan dit niet doen tenzij U mij in staat stelt'. En toen hij faalde, was hij er snel bij om toe te geven: 'Ik zal nooit anders doen als U me aan mezelf overlaat; U bent het die mijn val moet verhinderen en herstellen wat er mis is.' Nadat hij dat gedaan had, schrijft zijn biograaf, maakte broeder Lawrence zich er verder geen zorgen over.)


Zulke kleine stukjes haal ik eruit, schrijf ze over en denk er nog eens over na. Wat kan ik ervan leren? Hoe doe ik dat eigenlijk? Maak ik me ook geen zorgen meer als ik een fout bij God heb gebracht of blijft het nog langer knagen dan nodig is?

Dat was boek 3 van de 7!
Nu is R even gezellig thuis en ga ik zuurkool maken. Na het eten naar M en dan door naar de homegroup. Even lekker actief na een paar uurtjes zitten werken aan tafel (niet alleen voor deze blog hoor:)




 

1 opmerking:

marijke zei

Grappig, ik schrijf ook vaak citaten of uitspraken die ik gehoord of gelezen heb over, meestal in mijn agenda. Dan blijft het beter hangen en denk ik er later over na.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.