28 januari 2024

Sporenhoopjes en modderpoeltjes

Een paar vrije dagen, heerlijk. Ook om weer de dingen te doen waar ik niet aan toekom tijdens werkdagen. Zoals zwemmen, wat een mooi plekje hebben we toch gevonden!


Het water is weer gezakt, we konden ons weer omkleden op het strandje. Na een paar slagen in het 6 graden koude water is het me toch een gehannes om je aangekleed te krijgen met een handdoek om je heen, ook omdat je gewoon geen gevoel meer hebt. Maar het is alle moeite waard, niet in het minst omdat het er zo mooi is.


Zaterdag stond ik op het punt om te gaan hardlopen toen ik zag dat K ook op het punt stond om weg te gaan. 'Wat ga je doen?' 'Naar de tweede helft van de wedstrijd van S kijken'. 'Ik ga met je mee! Als het afgelopen is ren ik terug!' 
Zo gezegd zo gedaan. Wat genoot ik van het spel!!


En van het rennen ook.


Vanmiddag gingen we samen even wandelen. De meiden hadden er deze keer geen zin in.


Steeds meer ga ik van de natuur houden... 10 jaar geleden had ik die liefde echt nog niet zo.


Het is er altijd zo mooi. Deze keer waren de knotwilgen nog niet gekortwiekt. Je schijnt hier ook reeën te kunnen spotten, ik hoorde er verschillende mensen over.


Blijkbaar hebben ze veel water nodig, die wilgen, overal water.


En toen zag ik iets bijzonders... Je zou er zo aan voorbij lopen.


Ik weet niet of het hoort, maar vind het heel speciaal.


Gauw even opgezocht, het is een gewone eikvaren, en dit blad ziet er gezond uit.

"Als je even zoekt vind je wel vruchtbare bladeren met sporenhoopjes. Deze rijpen vanaf de zomer en blijven lang zichtbaar. Ze liggen in twee rijen en vormen een decoratief patroon aan de onderzijde van het blad. Let op de kleurverschillen van de sporenhoopjes. Jonge onrijpe hoopjes zijn wit, bij het rijpen verkleuren ze via geel naar bruin. Vaak vind je diverse leeftijden wel bijeen in een groepje eikvarens."

Bron: natuurfotografie.nl


Een heel stuk van het gebied was al wel gekortwiekt


Er was veel water en toch ook weer niet, omdat het niet vol stond, het waren soms meer modderpoeltjes.


En toen waren we weer waar we begonnen, een haventje met bootjes. Geen hertjes gezien, misschien de volgende keer.













1 opmerking:

marijke zei

Wat is de natuur toch prachtig!

Succes met je toets binnenkort.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.