1 februari 2024

Koekjes in de knutselmand

Een nieuwe maand is begonnen.
Laten we weer eens de leuke vragen beantwoorden die ik altijd van Aritha's blog overneem.

Het weer
Vandaag een heerlijke zonnige dag! Van gisteren ben ik het vergeten en van morgen heb ik geen idee.

Wat ik draag
Een blauwe spijkerbroek en een blauw/rood/wit geblokte blouse
En witte sportschoenen. Sinds deze week krijg ik regelmatig de vraag: 'Waarom hebt u uw schoenen nog aan???' En dat terwijl ik áltijd mijn schoenen aan heb!

Op dit moment
Zit ik op de bank. Op de andere bank ligt M ziek te zijn. Ze vroeg 10 minuten geleden of ik wat eten voor haar wilde pakken. Ik zei: als je me verteld wat je wilt, dan zal ik het halen. En toen viel ze weer in slaap...
L is wandelen met Philip
H is boven huiswerk aan het maken
Mar, A en K zijn aan het werk
S is nog op school

Ik denk na over
Stukjes die ik waarschijnlijk ga schrijven voor een huwelijksdagboek. Hoe persoonlijk moet het zijn? Wat wil ik wel en wat wil ik niet vertellen? Serieus en luchtig, zoiets.

Wat was het hoogtepunt van deze week?
Ik haalde vanochtend een 9 voor mijn derde en laatste toets.

Welke chill-methode werkt op dit moment goed voor mij?
Lezen in bed voordat ik ga slapen

Op het menu
Eergisteren maakte K. hele lekkere kippensoep en iets van een bonenschotel en een salade
Gisteren maakte L gehaktbrood, mmm!
Vandaag maak ik denk ik curry met zoete aardappel en gehaktballetjes
Morgen: sperziebonen, aardappelen en gehakt

Rondkijken in huis
In huis lukt nog wel, naar buiten niet, ik moet echt de ramen zemen!

Mijn simpele genoegens
Lekkere koffie maken
Fruit eten
Buiten zijn

Op mijn leesstapel:
In januari las ik twee boeken uit:
    1. 'Op God vertrouwen' van Corrie ten Boom
2. 'Oog in oog met Jezus' van Semaa Habib

Nu liggen deze boeken te wachten om uitgelezen te worden:
- 'Blessed' van Nancy Guthry
- 'Bouwen aan een verscheurde wereld' van Anne vd Bijl
- 'Emotionally healthy discipleship' van Peter Scazzero
- 'Gods geheime plan' van Dallas Willard 
- 'Augustinus' belijdenissen'
- 'Winteren' van Katherina May

In mijn knutselmand
Ik heb gisteren havermoutkoekjes gebakken, maar die liggen niet in mijn knutselmand.


Op mijn takenlijst voor de week:
Rust en bewegen weer opbouwen.
Maandagavond tijdens het tennissen kreeg ik een 'zweepslag' in mijn kuit. Ik dacht dat dat alleen bij echte sporters gebeurde. Ik had het gevoel of iemand keihard een tennisbal tegen mijn kuit sloeg (mijn eerste gedachte was: dit is niet grappig!), maar toen ik achterom keek, zag mijn vriendin er niet uit alsof ze dat had gedaan. Het knapte gewoon binnenin m'n kuit iets en nu zit er een scheurtje in mijn kuitspier. De eerste dagen voelde ik merkbaar verbetering, vandaag is het even hetzelfde als gisteren.

Als ik terugkijk op de afgelopen week, zou ik mezelf dit advies geven
Misschien moet ik mezelf eens een paar goede adviezen geven!

Heb ik tijdens de afgelopen week iets (nieuws) geleerd?
Ik wist niets over zweepslagen, nu wel.

Deze blog heb ik gelezen:
Soms vragen mensen me waar ik de tijd vandaan haal om zoveel te lezen. Ik vond een blog van iemand die 75 boeken in 2024 wil lezen! En ze schrijft er over, dat vind ik leuk!

Hoe voel ik me
De zon maakt me blij, ik wil naar buiten!

Vensterbankgeluk en tuinlessen
Tuingeluk noem ik dit:


De vijgenboom is gesnoeid, er komen knoppen aan.



Wat is een recent nieuwsbericht dat iets met je deed?
De explosie van maandagavond. 3 mensen zijn vermist (22, 33 en 43 jaar). Één van hen is gevonden. Het is de 43-jarige trainer van de voetbal waar S ook op zit. Niet haar eigen trainer, maar wel van de club. De trainingen en de wedstrijd gaan deze week in ieder geval niet door, terecht.
In dit artikel lees je erover en in het onderste filmpje kun je zien hoe familieleden niet langer wilden wachten en zelf zijn gaan zoeken.
Ik had het die avond wel gehoord en we zijn door een stinkende rook heen gereden... maar ik was op dat moment teveel bezig met m'n eigen zweepslag. Langzaam dringt het steeds meer door deze week en ik heb er geen woorden voor hoe erg ik het vind.
Komende zaterdag is er een grote inzamelingsactie bij de voetbalclub om Kamrans vrouw en kinderen te ondersteunen die nu 'met praktisch niks op straat staan'. Ook is er een fundraising georganiseerd, je kunt het hier vinden.

Heeft iets kleins of alledaags mijn dag opgefleurd?
Jazeker. Vanochtend voordat we de toets gingen maken heeft iemand er hardop voor gebeden en daarna nog verteld, dat als je oprecht uit je hart iets aan God vraagt Hij je zal antwoorden, het maakt niet uit in welke situatie je bevindt. Het was muisstil in de klas. Het was een mooi moment, zo bijzonder dat ze dat zomaar deed!🙏
En ik kreeg een reep chocola van Mar én ze bracht me vandaag naar school zodat ik de toets kon maken! ❤

Van welke muziek geniet je de laatste tijd?
Even geen muziek

Hoe heb je jezelf beloond?
Voor het harde leren de afgelopen dagen, we eten vanavond toch geen curry, maar friet!

Quote
Uit 'Winteren':
'Als we niet langer wensen dat het zomer is, kan de winter een schitterend seizoen zijn, waarin de wereld een schrale pracht aanneemt en zelfs de stoeptegels laat glinsteren. Het is een tijd voor reflectie en herstel, voor langzaam weer opladen, een tijd om schoon schip te maken.
Die intens oubollige dingen doen - kalmer aan doen, meer vrije tijd nemen, genoeg slaap krijgen, uitrusten - wordt tegenwoordig als een radicale daad gezien, maar het is van wezenlijk belang. 
Het is een keerpunt dat we allemaal kennen, een beslissend moment waarop je een huid moet afwerpen. Als je die afwerpt, komen alle pijnlijke zenuwuiteinden bloot te liggen en voel je je zo'n open wond dat je een tijdje goed voor jezelf moet zorgen. Als je hem niet afwerpt, zal die huid om je heen verharden.
Het is een van de belangrijkste keuzes die je ooit zult maken.
Tot slot:
In één blog:
Een grote ramp,
Een klein leed,
Dingen die moeten gebeuren
Mooie momenten,
Schijnbaar onbelangrijke, kleine genoegens,
De natuur die altijd maar verder gaat
Het is er allemaal. Niet alleen in mijn leven, maar ook in dat van jou. En het is goed om bij al die dingen apart (langer of korter) stil te staan, God erin te zoeken, je weg erin te vinden.

Bijbelachtig iets
'Ik weet dat alles wat God doet,
voor eeuwig blijft;
niets is eraan toe te voegen,
niets ervan af te doen,
en God doet het opdat men vreest voor Zijn aangezicht.'
Prediker 3:14













1 opmerking:

marijke zei

Als eerste van harte gefeliciteerd met het prachtige cijfer voor je toets! Geweldig hoor. En wat een mooi getuigenis van je groepsgenoot.

Ik ben zeer benieuwd naar het huwelijksdagboek... lees vast wel wanneer het uit gaat komen...

Beterschap voor M en voor je zweepslag! Hopelijk verminderen jullie klachten al wat.

Ik vond het weer zo fijn om je blog te lezen (en te zien!) Zoveel onderwerpen die m'n hart raken.



Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.