6 mei 2022

Oneindig veel tranen gedroogd

Sinds het laatste bezoekje aan m'n tante, speel ik bijna elke dag even een spelletje Yathzee. Alle zes de rijtjes moeten vol, de een na laatste moet van boven naar beneden ingevuld en de laatste van beneden naar boven. Ik stuur een fotootje naar m'n tante en naar m'n moeder en zij sturen er weer een naar mij. Ik ben er maar een kwartiertje mee bezig en is toch even leuk!


Gisteren keek ik met logeetje en S naar het kinderevent van SDOK. Ze waren erg onder de indruk. Van logeetje moest ik beloven dat ik 's avonds ook voor deze familie zou bidden. Het is leuk gemaakt en ook weer een mooi getuigenis van hoe je met angst om kunt gaan. De grote vraag die gesteld wordt is:
'Waarom stop je niet met vertellen over Jezus als je daardoor bedreigd wordt?'


Vanochtend las ik een mooi stukje van Dietrich Bonhoeffer in een dagboek. Dit boekje kocht ik eens in een kringloop en het is zo mooi! Ik wil hier ook iets van delen:

'Die Gods Woord liefhebben, hebben zich nooit laten weerhouden, het te sieren met het schoonste dat zij bezaten.'

'De ziel van een mens is een harp, en het Woord Gods dat deze ziel aanraakt, is de harpist. Hoe zuiverder de harp gestemd is, hoe zuiverder het lied klinkt. Maar hoe vaak zijn de snaren ontstemd, hoe vaak klinkt de harp vals. Hoe vaak komt uit onze mond alleen maar een wild, lijdend, gekweld of onwelluidend schreeuwen, als waren alle snaren gesprongen.
Het kan ook zo zijn dat een storm de snaren doet trillen en klinken, hartstocht, opstandigheid, verbittering, misschien ook een zacht klagen en wenen; het lied dat dan opklinkt verheerlijkt onszelf, onze hartstocht, onze liefde, onze haat, onze vertwijfeling, onze droefheid en ons gevoel van eigen kracht.'
De grote vraag is wie de harp bespeelt, God zelf of ons lijden en onze hartstochten; wil ons zingen en musiceren alleen de eer van God en Jezus Christus verkondigen of is de mens haar maat en middelpunt. 
Bach heeft boven al zijn stukken geschreven: Soli Deo Gloria; en het is of zijn muziek niets anders is dan één onvermoeibare lofprijzing van deze God.
Luther heeft dikwijls gezegd dat de muziek na het Woord Gods het kostbaarste bezit van de mens is. Van deze muziek wist Luther, dat zij oneindig veel tranen gedroogd, bedrukten vrolijk gemaakt, begeerten onderdrukt, terneergeslagenen opgericht, aanvochtenen gesterkt heeft, dat zij ook menig verstokt hart weer tranen heeft afgedwongen en menig zondaar tot boete voor Gods goedheid heeft gedreven.'

(Iets ingekort)

Pinterest

Dat Bach boven al zijn stukken 'Soli Deo Gloria' geschreven heeft wist ik niet, echt mooi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.