17 februari 2021

Vroeger bij m'n ouders

Al een poosje hoor ik 's ochtends vroeg een vogel zingen als ik de hond uitlaat. Het is er zo één die ik vroeger bij m'n ouders thuis al hoorde in het voorjaar. Ik heb een klein stukje opgenomen, het beeld is niet zo best.


Vandaag kregen we een liftje van iemand die M naar mijn zusje bracht en vandaar ging ik met S lopend naar mijn ouders. Mijn vader was gisteren jarig, 72 jaar al, maar dat zou je niet zeggen als je hem ziet. Jammer dat ik niet even een leuke selfie met hem heb gemaakt!
Het was gezellig, we kletsten en aten een taartje. En ik maakte nog gauw even een foto van de reuze pannenkoekplant die m'n moeder heeft staan...
Wat een mooie he?!


Toen het tijd was, liepen we weer terug naar m'n zusje en M en gingen we nog een rondje lopen met de hond. Toen hoorde ik weer een ander vogeltje zingen...geen idee welke het is.


M'n kleinste neefje 'fietste' lekker hard vooruit


Het ijs is nog niet helemaal gesmolten


Het is heerlijk om buiten te zijn! Er is zoveel te zien.


Maandag kreeg S een test voor covid. Een klasgenootje had corona en de hele klas moest in quarantaine. Maandag was de 5de dag. Dinsdag kon ik pas gaan werken als we de uitslag wisten. Om 13.00 uur belde ze, gelukkig negatief! En toen gauw naar m'n werk.
Daar maakten we leuke sneeuwmankoekjes, want we zijn de sneeuw nog lang niet zat.


De kinderen vinden het leuk om te bakken en te knutselen.


En ja hoor, tussen de bedrijven door heb ik m'n boek uitgelezen.
De hele serie is gelijk doorgeschoven naar de schoonmoeder van R. Mocht je de serie ergens tegenkomen, ik waarschuw je dat als je er eenmaal mee bezig bent, je niet rust voordat je ze alle drie uit hebt!


En ja echt, ik ben natuurlijk alweer met een nieuw boek bezig. Dit wordt mijn boekenjaar en ik deel er van alles over!


Een mooi boekje, het leest prettig.
Alvast een citaat om over na te denken:

God liefhebben met héél je hart:

'God vraag niet van mij dat ik grote dingen tot stand breng. Hij vraagt van mij dat ik streef naar uitnemendheid in mijn relaties.'

Tom moedigt je aan om niet zachtjes in jezelf, maar hardop en met heel je hart te bidden en geeft daarbij 7 tips om je hart uit te storten voor God zoals David dat deed. Hij zegt daarbij: 

'Je ziet hetzelfde patroon telkens weer terugkomen in de Psalmen van David. Hij kampt met een enorm probleem en begint zijn hart uit te storten. Als hij tegen God spreekt, laat hij zijn gevoelens zien. En voor hij aan het einde van de psalm is gekomen, is er vrede in zijn hart. De problemen zijn er nog wel, maar Davids hart is in de loop van de twintig of dertig verzen van de Psalm weer de juiste richting op gegaan. Het hart van David wordt in twintig of dertig verzen weer tot bedaren gebracht en toch leven sommigen onder ons al twintig of dertig jaar met onrust in het hart over een bepaalde kwestie. Zonder de diepe pijn die in ons hart kan bestaan te bagatelliseren, twijfel ik er niet aan dat een van de redenen voor dit gebrek aan vrede is dat we nooit onze gevoelens met God delen. We bidden als vanzelfsprekend. We bidden rechtlijnig. We bidden zelfs Bijbels. Maar we volgen niet Davids voorbeeld van bidden met gevoel.'

Nou, dat is heel wat om dat te zeggen. Besef dat ik er maar een klein stukje uithaal, het gaat natuurlijk niet alleen om het uiten van je gevoel. Misschien heb je er iets aan, misschien kun je er niets mee, het is oke!

En dan de 7 tips:

1. Spreek met God over je gevoelens
(Moe ben ik van het zuchten, elke nacht is mijn kussen nat, mijn bed doorweekt van tranen (Psalm 6:7)

2. Spreek met God over je zwakheden
(Keer U tot mij en wees mij genadig, ik ben alleen en ellendig. Psalm 25:16)

3. Spreek met God over Zijn kracht
(Wie is die koning vol majesteit? De HEER, machtig en heldhaftig, de HEER, heldhaftig in de strijd. Psalm 24:8)

4. Vertel God je angsten
(Vrees en beven grijpen mij aan, ik huiver over heel mijn lichaam. Psalm 55:6)

5. Stort bij God de wensen van je hart uit
(Heer, al mijn verlangens zijn U bekend, mijn zuchten is voor U niet verborgen. Psalm 38:10)

6. Belijd God openlijk en met gevoel je zonden
(Want ik ben de ondergang nabij en altijd vergezelt mij de pijn. Ik wil U mijn schuld belijden, door mijn zonden wordt ik gekweld. Psalm 38:18-19)

7. Spreek hardop uit wie God voor je is.
((David) sprak de woorden van dit lied tot de HEER toen de HEER hem aan de greep van zijn vijanden had ontrukt, ook aan die van Saul. Hij zei: 'Ik heb U lief, HEER, mijn sterkte, HEER, mijn rots, mijn vesting, mijn bevrijder, God, mijn steenrots, bij U kan ik schuilen, mijn schild, kracht die mij redt, mijn burcht. Psalm 18:1-3)

Vandaag begint de lijdenstijd. Misschien mooi om eens aandacht te geven aan de manier waarop ik bid. Het viel me een poosje terug op dat ik al weken lang elke keer als ik knielde, ik dat met een zucht deed...en dat mag en kan soms ook niet anders. Maar nu wordt het voor mij tijd om er woorden aan te geven.

En tijd om eten te gaan koken!

🙋












 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor als je het leuk vindt om te weten: de eerste vogel is een merel. De tweede een mees. (Pimpelmees of koolmees) Heerlijk hè, weer zingende vogels.

Lieneke van Vuuren zei

Zeker leuk om te weten! Nu proberen te onthouden;)
Ja, heerlijk, ik luister er in deze tijd meer naar dan ik ooit heb gedaan.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.