31 augustus 2022

Wednesday - Books

 Heerlijk, elke woensdag bloggen over boeken! Was het elke dag maar woensdag! 😁

Een poosje terug liet ik dit boek zien, ik had het in de kringloop gekocht en was niet helemaal zeker of het wel wat zou zijn. De titel was mooi (When God breaks your heart), maar zou dat ook zo zijn met de inhoud?


Ik moet zeggen dat het me positief heeft verrast.
De gebrokenheid die hij beschrijft is echt en zeker niet altijd binnen afzienbare tijd opgelost. Mensen worden ziek en sterven, geliefden rouwen. En dan in die situaties een woord spreken van hoop, van leven... dat kan niet iedereen. Ed Underwood kan het wel. Hij lijdt zelf aan leukemie en weet aan de lijve wat aftakeling en pijn is en zich ellendig en miserabel voelen en je dagen tellen betekent.

In deze blog vertellen wat hij allemaal schrijft gaat me niet lukken, dus ik haal er een paar punten uit.

Wat centraal staat in het boek is de tekst: 'De Heere is nabij de gebrokenen van hart'. 'En', zegt hij dan, 'Zij die dicht bij de Heere leven, zijn ook dichtbij de gebrokenen van hart.' Dat is de plek waar Hij te vinden is! En het is een plek, waar we vaak helemaal niet meer weten wat te moeten zeggen en wat te kunnen doen. Op een dag bad hij het volgende gebed. Wij kunnen het ook bidden:

Jezus, als U mij vandaag slechts één gebroken hart laat zien, zal ik mijn best doen om in Uw naam dichtbij dat hart te komen. Help me Heer. Ik ben hier niet zo goed in. Ik heb Uw tedere Geest nodig om door mijn woorden en mijn leven te stromen. Ik weet dat ik U hier zal vinden.

De schrijver gebruikt het verhaal van Lazarus, die stierf. Jezus kwam pas 4 dagen nadat hij overleden was en in zijn graf gelegd was. Hele diep wanhopige vragen kunnen er in je leven opkomen: 'Houd God niet van mij?' 'Waarom komt Hij niet' 'Waarom geneest Hij niet?' 


Het was mij nog niet zo opgevallen wat er in Johannes 11:5 staat, alsof Johannes er alles aan wil doen om dit misverstand uit de weg te ruimen en er geen enkele twijfel over te laten bestaan. Ook als de situatie wanhopig is en je je afvraagt: Waar is Hij?

'Jezus nu had Martha en haar zuster en Lazarus lief.'

Als ik denk aan de mensen om me heen die gebroken zijn door wat voor situatie dan ook en ik vul hun naam in, word ik warm vanbinnen, klopt mijn hart een beetje sneller. En ook als ik terugdenk aan waar we als gezin doorheen gegaan zijn. Om de beurt hun naam hier invullen werkt heilzaam.
Jezus nu had ... lief!

Hier laat ik je weer gaan met je eigen gedachten en je eigen gebeden. 🙏


1 opmerking:

marijke zei

Wat mooi om de naam van een dierbare (met lijden) of je eigen naam in te vullen.

Hoorde laatst in een preek een regel die ik opgeschreven heb: God belooft ons geen leven zonder verdriet en zorgen. Maar Hij belooft ons wel Zijn aanwezigheid.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.