20 december 2019

Dagje Haarlem


Het blijft fantastisch om zo dichtbij Schiphol te rijden, dat je stijgende en landende vliegtuigen van zo dichtbij kunt zien. Gisteren waren K en ik een dagje naar Haarlem. Op 19 december kregen we verkering en als het een beetje uitkomt, vieren we dat!
We hebben heerlijk geluncht bij Bagels & Beans!


Waar ik vooral benieuwd naar was, was het Corrie ten Boom huis. Een avond van te voren bedacht ik dat het leuk zou zijn om daar heen te gaan. Ik wil het al een poosje, heb dit jaar ook weer een aantal boeken van en over haar gelezen. Dit was dé kans!


Hier was het dan! Wel apart, ik had het me een beetje anders voorgesteld, maar ben denk ik in de war geweest met een ander gebouw.


Van de horloge/klokkenzaak was niets te zien, die ruimte gebruiken ze denk ik ergens anders voor. Maar in de huiskamer hebben ze zoveel mogelijk hetzelfde ingericht als toen. Er hingen veel foto's aan de muur, waarvan sommigen toen ook al. Maar andere foto's hingen er om het verhaal van de man die ons rondleidde te ondersteunen.
En natuurlijk kwamen we ook in Corrie's slaapkamer, waar de schuilplaats was. Zo'n klein stukje eigenlijk maar, waar ze met z'n zessen bijna 3 dagen in stonden... wat een spanning en angst moet er geweest zijn! Links onderin de kast kropen ze naar de ruimte achter de muur. Natuurlijk moest dat heel snel gebeuren. En uiteindelijk, na heel vaak oefenen, lukte het ze om het 's nachts in 70 seconden te doen. (Alle lakens moesten opgevouwen en de matrassen omgedraaid!) De lakens legde ze dan op de onderste plank en dan schoven ze het luik ervoor. Overdag lukte het in 60 seconden, als ze gegeten hadden, moesten borden en bestek ook meegenomen worden. Uiteindelijk, na de inval, waren er door deze schuilkamer 6 mensen gered! Ze wilde dat Corrie laten weten in de gevangenis en hebben achter een postzegel op een brief geschreven: 'Alle klokken zijn in veiligheid gebracht!'


De mensen die ondergedoken zaten konden niet even naar buiten gaan. Het huis staat vlakbij het gemeentehuis en ook vlakbij een potiliebureau. Maar op het dak was een klein balkon, als ze laag bleven konden ze ongezien op het balkon wat frisse lucht krijgen.
Dit is het uitzicht vanuit het balkon.
Aan de overkant van het huis woonde een Joods echtpaar, die als eerste een onderduikadres vonden bij Corrie ten Boom en haar vader en zus!


Het uitzicht vanaf de andere kant van het balkon. De huizen eromheen waren in die tijd nog niet zo hoog dat ze op het balkon konden kijken.


Ik vond het fijn om het gezien te hebben en dat K er ook bij was, we waren allebei wel onder de indruk.
De rest van de middag struinde we door het centrum van Haarlem. Wat een prachtige, grote kerk staat daar!


Zo imposant!


Het werd al donker toen ik eindelijk een winkel vond waar ik nieuwe hardloopschoenen vond en K nog even gauw naar een andere winkel ging om de (bijna) laatste inkopen te doen.
Toen was het tijd voor avondeten en dat deden we bij de Griek. Wat een lekker vlees kunnen die maken! Er hoorde eigenlijk rijst bij, maar ik heb gevraagd of het ook frietjes konden zijn:)


Op de terugweg reden we zo'n beetje naast een vliegtuig die net geland was. Niet zo duidelijk door het raam van een rijdende auto.


En nu is het vakantie! Vanochtend had ik even heerlijk de tijd om m'n hardloopschoenen uit te proberen en daarna verder te gaan met Lukas en ook nog het een en ander in huis kunnen doen. S had maar een halve dag op school. Toen ik haar opgehaald had, gingen we eerst naar de bieb en toen hebben we de vakantie ingeluid met:
een oliebol!


Fijne Vakantie iedereen!

4 opmerkingen:

marijke zei

Bedankt weer voor je blog! Leuk he om samen op pad te zijn! Ook ik ben in het Corrie ten Boom huis geweest, 2 x zelfs. De eerste keer met mijn vriendin en later met mijn man. Beide keren raakten mijn hart. Wat mooi om het borduurwerk te zien, met de warrige achterkant en mooie voorkant van de kroon.

Leuke foto van je dochter met de oliebol! Je ziet haar genieten.

Lieneke van Vuuren zei

Ja, heel mooi, dat borduurwerk! Daar kregen we nog een boekenlegger van, waar het op staat. Ze proberen echt iets mee te geven, dat vind ik ook mooi. Er komen ook veel mensen die nog nooit iets van haar gelezen hebben. Dankje voor je reaktie!

www.annderverhaal.nl zei

Wat een bijzonder uitstapje Lieneke. Ik was ooit met mijn vader in Haarlem. Zijn vader en de vader van Corrie waren neven. Bij ons thuis noemden we haar tante Corrie hoewel we haar nooit hebben ontmoet. Maar natuurlijk heb ik wel veel van haar gelezen.

Lieneke van Vuuren zei

Dat vind ik dan weer bijzonder, Ann, daar zou ik trots op zijn! Gisteren keek ik de animatiefilm van Corrie ten Boom met onze jongste, ze was erg onder de indruk. Het leuke/bijzondere was dat 'tante Corrie' 28 december vrij is gekomen en we het ook die datum keken:)

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.