5 augustus 2023

Die zagen jullie niet aankomen he?!

 Leuk hoor, die reacties op mijn vorige blog over het spreekwoord. Er zijn er meerdere mogelijk, maar welke er bedoeld is, weten we nog niet. En ik kan het jullie ook niet vertellen. Een open eind.😐

Vanochtend eerst boodschappen gedaan en toen eindelijk weer eens even buiten gaan zwemmen met een vriendin. Dat was lang geleden. Zouden we deze komende winter er weer voor gaan om door te zwemmen? Ik zou het wel willen! Maar er zijn wel een paar hobbels te nemen. Ik werk vaak zo rond de 8 dagen, waardoor de regelmaat van elke week in de soep valt. In de 6 a 7 dagen dat ik dan vrij ben zou ik wel een vaste planning kunnen maken. Ik ga er eens mee puzzelen.
Het water was nu 20,3 graden, behoorlijk warm, maar wij vonden het best koud. Dat wordt dus nog wat. Toen we terug bij de auto kwamen zag ik een reiger en die kon ik daar natuurlijk niet rustig laten staan.

Mooi toch?

Weer thuis, propten we de auto vol en brachten we een hoop afval naar het milieu-park. Mar hielp me gelukkig. Zo samen is het best leuk om te doen, maar in je eentje vind ik het maar een hoop gedoe.

Toen was het lunchtijd, bakte ik een ei en wat verse broodjes, dat smaakte goed! Begin deze week haalde ik een 'nieuwe' tweedehandsfiets, ik ben er zó blij mee! Maar die oude ging ik nu vanmiddag naar de kringloop brengen. Lopend, want de achterband was lek. Helemaal niemand te zien. Ik heb 'm er maar neer gezet en ben een rondje in de winkel gaan lopen. Later zag ik er wel mensen zitten en zei maar even dat ik die fiets daar neer had gezet.

Ik neusde wat tussen de boeken, maar verwachtte niet echt iets tegen te komen. M heeft twee boeken van Hendrik Groen en ik appte of ze deze al had. En nee, die had ze nog niet. Dat is leuk!
Zelf kocht ik nog twee boeken, daar heb ik geen foto van en ik heb nu ook geen zin om ze uit de boekenkast te pakken 🙈

Ik zocht nog naar een glazen ophanglijstje, maar vond er geen.


M appte nog of ik wilde kijken voor een pianokruk. En ja hoor! Ze moest hem zelf maar even ophalen met de auto, Mar rijdt wel:). Thuis zag ik pas dat het echt nog een mooie pianokruk is. Blij mee!

Onderweg naar huis kwam ik allemaal mooie bloemen tegen

Kleine zonnebloem


De rest van de middag en groot deel van de avond gingen K en ik schoonmaken. Na drie weken klussen mocht dat ook wel een keer. Al hebben we natuurlijk tussendoor het een en ander wel bijgehouden. Dit is beslist niet mijn meest favoriete onderdeel moet ik eerlijk toegeven. En terwijl ik met de badkamer bezig was voelde ik een vreselijk monster, genaamd shagrijn, op me af komen.
 'Heer, dit zou eigenlijk echt anders moeten, met een beetje meer plezier!

Ik kwam van de ene in de andere slaapkamer en op de bedden van L en Mar lag een zakje en een pot snoep. Kijk, dat maakt het allemaal alweer wat prettiger werken 😁. Ik durf niet te zeggen dat het een antwoord op mijn gebed was.

Toen kwam het idee in me op om een podcast te zoeken met 'motivational housekeeping'. En ik vond er een. Daar heb ik wel twee uur naar geluisterd terwijl ik bezig was, wat ook precies de bedoeling is van de podcast: luisteren terwijl je aan het schoonmaken bent. De podcast heet 'Clean with me'. Het motiveerde me echt! En ze geeft goede tips.
Bv: als je echtgenoot zijn kleren op de grond in de slaapkamer laat liggen. Is dat echt zó verschrikkelijk dat je er elke dag over gaat zitten zeuren?! Het kost je nog geen 10 seconden om het op te pakken en in de wasmand te gooien!
Dat vond ik wel een leuke! Mijn echtgenoot zal niet zo gauw zijn kleren op de grond laten liggen en ik doe het zelf eigenlijk ook (bijna) nooit, maar ik wilde het jullie toch even meegeven!

En een belangrijke tip:
* Drink af en toe een glas lekker koud water als je bezig bent.
* Laat je huis lekker ruiken, bv met geurkaarsen of -stokjes.
* Bouw een routine op! Is er iets waar je je steeds aan ergert (of iemand anders ergert zich eraan), neem dat dat mee in je routine. Dagelijks, wekelijks, wat maar nodig is.

En nog een belangrijke gedachte die ik van Michelle Obama heb geleerd (ja, die zagen jullie niet aankomen he?!). Toen de pandemiecrisis kwam, stond ook haar leven opeens een soort van stil. Wat haar door die tijd heen heeft geholpen? Ze is gaan leren breien en er niet meer mee gestopt! En ze zegt:
'We moeten van 'dit is te groot, te veel voor mij' naar 'dit is wat ik heb!'
En het werkte! In plaats van: ''Oh, zucht, mijn héle huis moet schoon, dit krijg ik nooit voor elkaar! Niet voor een acceptabel tijdstip in ieder geval"
Ging ik naar: "Ja tuurlijk kan ik deze wasbak even schoonpoetsen! En de badkamervloer is ook geen probleem. En nu boven even stoffen? Prima!"
Alles in kleine stukjes, in wat ik op dat moment had.
Ik vind Michelle Obama een heel inspirerende vrouw en ik heb het nooit geweten!
Jullie weten het nu.

Kennen jullie de tekeningen van Marius van Dokkum? Ik vind de meeste heel leuk! Op Pinterest vind je er genoeg.

Leuk om hier de week en de vakantie mee af te sluiten 😏
Nee, nog één dagje vrij!
En zo leuk, dat Aritha mijn dagelijkse blogjes voor twee weken over gaat nemen (de eerste lees je hier!)! Ik zie er nu al naar uit om die 's avonds in bed nog even te lezen!
Ik zou zelf ook nog wel door willen blijven bloggen. En ook nog wel eens de uitdaging aan willen gaan om een heel jaar lang elke dag te bloggen. Desnoods alleen een foto delen. Ik slaap er nog een nachtje over!

Van 6 juli - 6 augustus elke dag een blogje!


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Die was van de luie echtgenoot opruimen, is wel een erg ongeemancipeerde tip hoor. En voor je het weet, raken ze er aan gewend. Zou ik dus niet aan beginnen ;-) en ja dat poetsen is ook niet mijn hobby, maar met een podcast (ik luister vaak de jortcast) gaat het een stuk beter. Groeten C.

marijke zei

Geniet vandaag nog even van je vrije dag! Leuk die gedachte van Michelle Obama.

Ik denk dat het spreekwoord van je vorige blog is: De vrouw en de kat horen thuis op de mat. (heb even gegoogled of dit echt een spreekwoord was of een uitspraak van mijn minder geëmancipeerde vader :-)

Leuk dat Aritha gaat bloggen, ik ga vanmiddag uit mijn werk gelijk even kijken.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.