7 april 2022

Wat is dit nou?

Voor acht uur in de ochtend moesten we alles afgedekt hebben, want de kozijnen werden vervangen. De hele week zijn ze er druk mee bezig geweest, vandaag de laatste dag. Het weer viel helaas niet zo mee.



Ook in onze slaapkamer werd hard gewerkt. Die wordt ook een beetje groter door het balkon dat erbij getrokken wordt. Ik wilde het heel lang niet, was nogal gehecht aan het balkon waar ik m'n was ophing. Maar nu het gebeurd is vind ik het toch wel erg fijn, al moet er nog heel veel gebeuren voordat het echt netjes is allemaal.


En midden in deze rommelige week en in dit rommelige huis vierden we ook nog een feestje. Na een lang, intensief jaar van behandeling, komt M eindelijk weer bij ons wonen. Best wel even moeilijk om afscheid van iedereen daar te nemen, maar toch ook fijn om deze stap weer te mogen zetten! 💖


Eigenlijk wilde ik over het volgende pas het laatst schrijven, maar dat gaat me toch niet lukken. Op een zondagmiddag was bijna iedereen thuis en werd er van de cupcakejes genoten die R & M mee hadden genomen. Totdat... Mar en L ineens zeiden: 'Wat is dit nou?'


'Ben je zwanger???' En toen sprongen we bijna allemaal op, mijn prille omahart niet in het minst en waren er een heleboel knuffels!
Wat een verrassing, wat een blij en mooi nieuws!!
We hopen en bidden dat alles goed zal gaan en er in oktober een gezond kindje geboren wordt.

En na dit mooie nieuwtje neem ik je heel even mee de tuin in. Vanochtend ging ik de appelboom even van dichtbij bekijken, want Ma en Ha vertelden dat er bij hun al bloesem aan de boom zat, maar die had ik bij ons nog niet gezien. Maar tot mijn verrassing...ja hoor!


Zo mooi dit, ik word er blij van!


En tot slot nog een iets late terugblik op maart én op de winter...

Wat gaf me energie in maart?
- Een heel onverwacht, rustig weekendje
- deel 2 van de bruiloft van Ha & Ma
- Een 10-dagen-gebedsplan, dat ik op internet vond. Het was heel fijn om te doen en ook om wat struktuur hierin te krijgen.
- miniretraite: verschillende keren liet ik van de lunch tot het avondeten mijn mobiel liggen en at ik alleen wat fruit. Dat beviel me heel goed, maar gek genoeg is het toch weer lastig om er opnieuw aan te beginnen.
- Om wat meer in beweging te komen ben ik Philip 3 x per dag 20 minuten uit gaan laten. Dat was fijn.

Misschien herken je het wel, dat iets een poosje wel lukt, maar om de een of andere manier verslapt het weer. Toch ik het goed dat ik me nu goed herinner hoe goed het me deed, dat helpt me de volgende keer om het weer op te pakken.

Gelezen:
- 'Het geheim van een gelukkig christelijk leven' van Hannah Whital Smith
Ik kan jullie niet vertellen hoe blij ik met dit boekje ben! Je kunt het luisteren in een podcast en ook lezen in een PDF bestand of bij bol.com als ebook voor €1,99, wel allebei in het Engels. Later zal ik nog wel eens wat over de schrijfster vertellen en over het boek.
 - ´A change to die´ van Elisabeth Elliot. Dit boek heb ik nog niet uit. Het is een heel uitgebreide biografie van Amy Carmichael. Ook weer een boek waar ik intens van geniet. Ga ik ook nog een keer over bloggen!
- 'Lessen in lijden' van Joseph Ton. Hier schreef ik al een blog over in mijn boekenblog

Gezien:
' Jim Elliot', je kunt het zien op new faith network in de serie 'de Fakkeldragers'. Ik keek het samen met S. Zij kan veel beter tegen heftige dingen dan ik heb ik al door.
- 'On wings of eagles', het verhaal van Erik Liddel. Oei, ook al kan S dan wel tegen wat meer heftige dingen dan ik...dit was iets teveel. Een hartverscheurend verhaal dat zich grotendeels afspeelt in de oorlog tussen China en Japan, in een kamp waar Erik terechtkomt. Maar ook een verhaal waar ik stil van wordt en wat ik hier niet ga vertellen 😉

Geluisterd:
- 'Ray Ortlund on Proverbs' van de podcast 'Help me teach the Bible'. Een mooie podcast met tips over hoe je Bijbelstudies kunt geven.
- 'How to collect your favorite quotes?' van de podcast 'The Next Right Thing'.
- 'Overcoming fear of the future' van de podcast Daily Grace
- 'Gladys Aylward' deel 1 en 2 van de podcast Women Worth Knowing. (Ik ben dol op biografieën ben ik aan het ontdekken, nu ik alles bij houd waar ik naar kijk en luister!)
- 'Great struggle, great faith' van Strong Women. Een interview met Mary Wood. Die kon ik niet luisteren met droge ogen. Als je het boek 'Ik zocht Allah en vond Jezus' gelezen hebt, weet je dat dat over Nabeel gaat en dat hij als moslim bevriend raakt met ene David. Mary, die spreekt in de podcast is de vrouw van die David.

Gemaakt:
Ik heb 2 liedjes geschreven! Ga ik ook nog eens delen in een blog.

Wat heb ik in de winter geleerd:
- Ik hoorde een mooi inzicht: Ik wil me niet laten leiden door mijn gevoel en niet door mijn verstand, maar door Gods waarheid.
- Nog een mooie die ik hoorde: Ik heb niet meer 'me-time' nodig, maar meer 'God-time'.
- Het streven is niet naar alles zo gord mogelijk doen of bijzondere dingen doen, maar alles in Zijn aanwezigheid doen, Amy Carmichael zorgde voor de zieken en was zich bewust van de aanwezigheid van de Heer. Dat hielp me om anders te kijken naar waar ik mee bezig ben.
- Ik vraag God vaak de dingen die ik mogelijk vind, maar ik mag veel meer vragen, Hij is God, Hij kan overvloedig en ver boven onze gebeden en gedachten werken.
- Ik mag meer leunen op wie Jezus is en dat ik door Hem gekend ben en minder op ervaringen en gevoelens.

En nu, een nieuw seizoen. Elke maand kan ik een 'quote van de maand' schrijven in m'n 'Next Right Thing'-guided journal
Voor de maand april, schreef ik dit gedicht over van Eliza E. Hewitt (1887):

More about Jesus would I know
More of His grace to others show
More of His saving, fullness see
More of His love, who died for me

More about Jesus let me learn
More of His holy will discern
Spirit of God, my Teacher be
Showing the things of Christ in me


Vertaling:

Meer over Jezus wil ik weten
Meer van Zijn genade aan anderen laten zien
Meer van Zijn redding, volheid zien
Meer van Zijn liefde, die voor mij stierf

Laat me meer over Jezus leren
Meer van Zijn heilige wil onderscheiden
Geest van God, wees mijn Leraar
Laat me de dingen van Christus zien


3 opmerkingen:

www.annderverhaal.nl zei

Wat een mooie ontwikkelingen! Vooral dat jullie grootouders mogen worden en dat M weer thuis komt. Fijn!

marijke zei

Twee prachtige berichten! Van harte gefeliciteerd! Geweldige foto's ook weer, de mooiste is die van een stralende M met het lammetje.

Dank ook voor het delen van je nieuwe inzichten, jij leert mij hierdoor om beter stil te staan bij iets wat ik ervaren heb, en het daardoor ook meer vast te houden.

Mariska zei

Wat een heerlijke blog om te lezen zeg! En wat een mooi nieuws kregen jullie.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.