6 oktober 2021

Algemene kennis bijspijkeren

En nog even op de valreep komt corona ook bij ons thuis op bezoek. Opnieuw quarantaine. Vanochtend ging ik vroeg uit bed. En weet je wat, ik deed iets geks, iets wat ik nooit doe! Om half 8 ging ik een documentaire kijken over paddenstoelen en schimmels 😅.


De docu heet: Fantastic Fungi

Iedereen lag nog in bed, ik had Philip uitgelaten, om 8.00 nam ik even een pauze om wat boodschappen te doen (omdat ik gevaccineerd ben hoef ik niet in quarantaine). Ik kocht een 'Quest' en de krant 'Trouw', zo hoeven we ons niet te vervelen en kunnen we onze algemene kennis een beetje bijspijkeren. De documentaire was wel leuk, ik heb er veel van geleerd:


Deze foto maakte ik vorig jaar, toen gingen K en ik naar het bos en zagen we heel veel paddenstoelen!

  • Er zijn paddenstoelen die lichtgeven
  • Als een soldaat in de oorlog gewond was, legden ze weleens een beschimmelde boterham op de wond, dan genas het veel beter. 
  • De stof die in schimmels zit, wordt gebruikt om peniciline van te maken. 
  • En ook dat 'amateur' liefhebber betekent!
Ik vond het leuk om te kijken, helemaal omdat ik vorige week in m'n Bijbel las dat koning Salomo álles over de plantenwereld wist. Hoe had hij, als koning, daar nog tijd voor om zich daarin te verdiepen?! Het was ook niet het enige waar hij veel van wist. 

Ondertussen maken er drie boven een vreselijk kabaal, ik ben blij dat onze buren aan allebei de kanten nu niet thuis zijn (al maak ik me wel enigszins zorgen om voorbijgangers die langs ons huis komen)! S is bezig met een potje versieren voor als het kerst is... Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen! En M... ja echt, is bezig een folder aan het maken voor het kerstdiner!


Ik doe gezellig mee en zet een mooie kerstplaylist van Steve Green aan en ga op zoek naar een mooi boekje voor advent!

🙋



2 opmerkingen:

Aritha V. zei

Oooh, die wil ik ook zien ;-)

marijke zei

Leuke informatie over paddenstoelen! Hopelijk hebben jullie niet al te veel last van Corona.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.