27 oktober 2021

7 boeken waar ik op ga kauwen

De eerste werkdagen na de vakantie zitten er alweer op. Tijd om nog even rustig na te genieten van ons tweede kasteeluitje!


Hoe heette het ook alweer?
Ja, ik weet het weer: Kasteel 'Het Haar' in Haarzuilens. Een megagroot en luxe kasteel van een baron en barones, die eens flink wilde uitpakken. Ze nodigden er veel vrienden en familie uit. De tuin was ook prachtig, met een dolhof (zo'n echte waar je een half uur in loopt te dwalen!), een Romeinse tuin, een Rozentuin, veel beelden en watertjes. Sommige bloemen had ik nog nooit gezien, zoals deze:



De bomen die er stonden moeten er al heel lang staan, van die echte, grote, oude bomen, schitterend!


De natuur brengt zoveel mooie dingen...volgens mij hebben we helemaal geen kastelen met dure luxery nodig.


We waren wel ruim anderhalf uur buiten bezig en hadden nog niet eens alles gezien, het hertenkamp en nog een ander stuk sloegen we over. En we waren maar 3 kwartier binnen.



Nou, daar gaan we dan...


Prachtige mozaiekmotieven op de muur


Zo grappig hoe kinderen zich niks aantrekken van gespannen koordjes die zeggen dat je er niet achter mag komen. Totdat het mijn kind zou zijn


De bibliotheek, daar was ik wel nieuwsgierig naar. Dat viel een beetje tegen. Maar één boekenkast! Er stond dat het ook meer een studeer en leeskamer was dan een bibliotheek.


Dit was denk ik de mooiste kamer, de balzaal! Het plafond vond ik heel mooi! En verder hoorde ik een gids vertellen dat alle ruimte opgevuld was, geen stukje dat overgeslagen werd.


De slaapkamer van de barones


In een andere slaapkamer zag je aan de uiteinden van de balken in het plafond allemeaal scherpe punten. Deze waren er om de boze geesten te verjagen. Ze waren erg bijgelovig in die tijd.


Nog een laatste blik in de keuken


Geloof me, ik heb meer dan de helft nog niet laten zien, je kunt er zelf natuurlijk een kijkje nemen, dat is veel leuker!

Verder ben ik allemaal plannetjes aan het bedenken voor de maand december, maar ook voor het komende nieuwe jaar. Dit jaar heb ik me bijvoorbeeld op het lezen van boeken gestort en dat was heerlijk! Ik heb er meer dan 30 gelezen, dat is wel een persoonlijk record denk ik. Maar volgend jaar ga ik het anders aanpakken. Ik heb een stapeltje van ongeveer 7 boeken en daar ga ik het mee doen. Welke boeken dat zijn zal ik in een latere blog laten zien. Ben benieuwd hoe dat gaat werken. M'n Bijbel zit er natuurlijk ook bij en dat ga ik ook een beetje anders aanpakken. Ook daar pik ik 7 boeken uit, waar ik het hele jaar op ga kauwen. Ik weet al welke dat worden: Spreuken, Hosea, Joël, Amos, Obadja, Mattheus en Jakobus. 
Ik kan denk ik niet wachten, begin misschien al wat eerder...

In mijn volgende blog ga ik jullie vertellen wat ik in de maand oktober heb geleerd, gezien, geluisterd en gelezen!

🙋




 

1 opmerking:

Yvonne zei

Ben benieuwd, Lieneke!

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.