15 augustus 2016

Bron van wijsheid

Zaterdag kreeg ik een nieuw boek binnen om een recensie over te schrijven. Het gaat over het boek Spreuken. Ik was meteen verkocht. Wat een prachtig boek! Het helpt je om zelf op zoek te gaan naar de schatten in de Bijbel, door de vragen die achterin bij elk hoofdstuk horen. Uiteraard volgt nog een recensie van dit boek op mijn boekenblog!

Wijsheid voor de vrouw

Zo heb ik gisteren het boek Esther eens gelezen met de vraag in mijn achterhoofd: 'Waar en hoe oefent Esther wijsheid uit?' Het was een verrassende uitkomst!

Esther had haar wijsheid namelijk niet van zichzelf. Haar wijsheid blinkt daarin uit dat alles wat zij deed of zei, het advies was van haar oom Mordechai! Toen deze oom de opvoeding van zijn nichtje op zich nam, luisterde zij naar hem. Toen zij een hoge positie kreeg als vrouw van koning Ahasveros, bleef zij nederig genoeg om de adviezen en de raad van haar oom te blijven vragen en opvolgen. En zo blijft zij samenwerken met Mordechai, ook als het gevaar geweken is en er feest gevierd kan worden. 

Wat een prachtige les zit hier in! Ook ik heb geen wijsheid in mijzelf, maar er is een Bron die ik ten alle tijden kan aanboren. Mijn wijsheid zit hem ten diepste niet zozeer in hoe ik mijn leven leid, als wel of ik gevoelig en nederig blijf voor het advies dat Gods Geest mij wil geven. Laat ik Hem mijn Raadgever zijn? Esther geeft ons een goed en waardevol voorbeeld, maar ook Jezus Zelf gaat ons hierin voor, Hij deed niets zonder dat Hij het Zijn Vader heeft zien doen (Johannes 5:19).

En verder...
K z'n vakantie zit er weer op en is weer naar z'n werk gegaan. Nog een week vakantie met een paar mooie zonnige dagen. We gaan er nog even van genieten!
En kijk nog even bij m'n Give Away op m'n andere blog!
Want bij U is de bron van het leven; in Uw licht zien wij het licht.
Psalm 36:10

Iets liefs voor jou, van ons:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.