25 augustus 2016

Studies van Beth Moore

Op zijn 6de speelde Wolfgang Amadeus Mozart, de Oostenrijkse  componist uit de 18de eeuw, al uitstekend klavecimbel, viool en orgel, en had hij vijf werken gecomponeerd die zelfs tegenwoordig nog veel uitgevoerd worden. Toen hij 14 was, kreeg hij de opdracht zijn eerste echte opera te schrijven, waarmee hij zijn toch al geweldige reputatie versterkte. Zelden was een leven zo veelbelovend, zelden was iemands toekomst zo zeker. Maar Mozart leed onder een innerlijke onrust die niet alleen zijn leven verkortte, maar ook de kwaliteit van zijn leven aantastte. Hij stierf armlastig op de leeftijd van 34, en werd in een ongemarkeerd graf begraven, waarbij slechts een paar vrienden aanwezig waren. Hij heeft nooit gevonden waar hij tussen al die muzieknoten naar zocht: Vrede. Hij was een van die vele miljoenen die lang zo beroemd niet zijn en nooit grip gekregen hebben op wat dit leven draaglijk maakt.
Beth Moore in 'Boven jezelf uit'.
Toen ik dit las, begreep ik dat vrede in je hart helemaal niet zo vanzelfsprekend is en dat veel mensen in deze wereld deze vrede ook helemaal niet kennen.

Boven jezelf uit

'Boven jezelf uit' is een studie van 10 weken, die gaat over de vrucht van de Geest en een leven dat daardoor geleid wordt. Zoals ik gisteren al zei ben ik deze week met de laatste week bezig. Het was heerlijk om hier in de zomervakantie ook mee bezig te zijn! Er hoort ook nog een handleiding met toegangscode tot 11 toespraken van Beth, voor het begin van elke week. Deze had ik niet, maar zonder is dit werkboek ook goed te doen. Ik mocht dit werkboek van een vriendin lenen.

Een andere studie deed ik al eerder: 'God vertrouwen op Zijn Woord'. Hier had ik wel de dvd's bij. God heeft deze studie echt gebruikt om me meer bewust te maken en aan te moedigen om Zijn Woord te geloven en daarom ook toe te passen in mijn leven. Dat was in een periode waarin ik erg bang was, hard nodig en dat werd uiteindelijk ook een keerpunt.

God op zijn woord vertrouwen

Deze twee studies heb ik alleen gedaan. Maar binnenkort ga ik bij m'n vriendin de studie 'Leven in Vrijheid' volgen met nog een paar vrouwen. Ben heel benieuwd hoe dat gaat en heb er heel erg zin in!
Waarom ik deze studies zo fijn vind en ik denk velen met mij, is omdat je zelf echt de Bijbel gaat onderzoeken en 'schrift met schrift gaat vergelijken'. Je komt prachtige parels tegen als je net even wat dieper graaft!

Leven in vrijheid

Zijn jullie bekend met deze studies? En wat vonden jullie ervan? Deed je het alleen of met anderen? Met de dvd of zonder?
Zelfs onze voorganger haalde een citaat aan uit een van deze studies, dat vond ik wel mooi:)


8 opmerkingen:

Petrina Haak zei

Bij ons in de gemeente is er elk jaar een Beth Moore Bijbelstudie groep, maar omdat ik alleenstaande moeder ben is het mij nooit gelukt erbij te kunnen zijn. Daar baalde ik van. Nu zag ik gisteren in je blog dat je deze studie doet. Vandaar mijn vraag, en wat goed dat ik het gesteld heb gisteren. Want zie hier het antwoord. Ik kan het dus ook gewoon alleen doen! Alleen het werkboek is dus eigenlijk voldoende begrijp ik... Leuk ik heb nog een boekenbon liggen..... morgen eens naar de boekwinkel hier!

Dank je wel Lieneke!

Lieneke van Vuuren zei

Deze studie over de vrucht van de Geest is zeker goed te doen zonder dvd. Maar ik heb bij 'God vertrouwen op Zijn woord' wel gezien dat het wel nog heel veel toevoegt als je dat er wel bij hebt. Het wordt dan wel prijzig:(
Succes ermee en veel zegen!

Lieneke van Vuuren zei

Deze studie over de vrucht van de Geest is zeker goed te doen zonder dvd. Maar ik heb bij 'God vertrouwen op Zijn woord' wel gezien dat het wel nog heel veel toevoegt als je dat er wel bij hebt. Het wordt dan wel prijzig:(
Succes ermee en veel zegen!

Johanneke zei

Heb zelf het boek Leven in vrijheid bijna uit. Echt heel mooi! Lijkt me ook heel mooi om samen met andere vrouwen te doen. Zijn zegen toegewenst bij de besprekingen!

Johanneke zei

Heb zelf het boek Leven in vrijheid bijna uit. Echt heel mooi! Lijkt me ook heel mooi om samen met andere vrouwen te doen. Zijn zegen toegewenst bij de besprekingen!

Aritha V. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Aritha V. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Aritha V. zei

Goed dat het je aanzet tot Schrift met Schrift vergelijken. Ik ben gestopt met Beth Moore nadat ik aanliep tegen dingen die tegenstrijdig zijn aan wat ik in de Bijbel lees.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.