5 mei 2023

Aanbidding

God aanbidden
- Om hoe Hij met mensen omgaat en hen gebruikte door de geschiedenis heen ondanks de misstappen en/of de slechte naam die ze hadden.
- Om hoe Hij Zijn Zoon Jezus (God redt) naar de aarde gestuurd heeft om Zijn volk te bevrijden van zonden.
-  Omdat Zijn naam 'Immanuel' is, God die onder de mensen woont.
- Om al de profetieën die uitgekomen zijn.
- Om hoe Hij hemel en aarde beweegt om Zijn plan uit te werken (denk bv aan de ster die de wijzen zagen!)
- Om hoe het koninkrijk van God op aarde zichtbaar is geworden.
- Om hoe Hij ons leven van binnenuit veranderd door ons hart te vernieuwen door de kracht van de Heilige Geest.
- Om hoe de weg bereid werd voor de komst van Jezus.
- Om hoe Hij Zijn Zoon liefheeft en vreugde in Hem vindt (laat me Jezus zó liefhebben, zoals U hem liefheeft en laat me zoveel vreugde in Jezus vinden, zoals U vreugde in Hem vindt Vader!)
- Om hoe Hij ons Zijn woorden van leven geeft, waar we écht van kunnen leven.
- Om hoe Hij Zijn engelen inschakelt om te voorzien in de noden van Zijn Zoon.
- Om hoe Hij Zijn licht heeft laten schijnen in onze duisternis.
- Om hoe Hij ons roept om alles achter te laten en Hem te volgen.
- Om hoe Hij zieken genas/geneest: mentaal, lichamelijk en emotioneel.
- Om hoe Hij onderwijst.
- Om hoe Hij ons gezegend noemt (zo anders dan wat de wereld en vaak ook christenen onder 'zegen' verstaan).
- Om hoe Hij ons aanspoort om niet voor het applaus van de wereld te leven, maar om het applaus van de hemel.
- Omdat Hij Zijn wet aan ons heeft gegeven.
- Omdat Hij veel meer van ons vraagt dan alleen de letter van de wet te volgen.
- Om hoe Zijn leven zichtbaar in ons wordt als Zijn Geest ons hart verandert en in overeenstemming brengt met Zijn wet, met Zijn hart!
- Om hoe Hij het beste geeft, regen en zon voor iedereen, of ze nu slecht of goed doen.
- Om hoe Hij van ons vraagt hetzelfde om te gaan met onze naasten, als Hij met ons omgaat.
- Om hoe Hij ons een plek in Zijn koninkrijk geeft om te groeien en te kunnen leven als burgers van Zijn koninkrijk van Liefde, overvloed en genade naar anderen, zoals Hij aan ons geeft.

Zomaar een paar redenen om God te aanbidden. Ik heb 'The Message' erbij gepakt en ben in Mattheus begonnen en alles onderstreept wat ik tegenkwam waarom ik God zou aanbidden. Ik leg mijn Bijbel open op de keukentafel als ik niet hoef te werken en ga er steeds naar terug. Ik las pas dat er miljoenen engelen dag en nacht God aanbidden! Als ik me daar een voorstelling van probeer te maken, wil ik mee doen, maar het lukt me zo niet goed. Mijn gevoel doet niet, meestal niet mee, mijn hart neigt een andere kant op. En dan denk ik: oké, het is wat het is... dan doen mijn gevoel en mijn hart maar niet mee, maar zal ik God aanbidden met de woorden die Zijn Woord me geeft! En dan vergeet ik het weer en dan ga ik er opnieuw naar terug. En dan vind ik nieuwe woorden, nieuwe redenen om God te aanbidden. Is het een reden om God te aanbidden als Hij me vraagt alles achter te laten, mijn kruis op te pakken en Hem te volgen? Ja, dat is het zéker, omdat het een leven is waarin ik niet meer in het middelpunt sta, maar Jezus! En dat is hoe ik als mens gemaakt ben, het is nooit de bedoeling geweest dat ik mezelf of een anders schepsel zou aanbidden, maar dat mijn ogen en mijn hart op een Ander, op de Schepper van hemel van aarde, mijn Heer en mijn God gericht zouden zijn.
En dan pak ik mijn gitaar erbij en zing o.a. de liederen die ik in deze blog deel.


En diep in mijn hart groeit het een beetje...
ontzag, eerbied, liefde voor God, liefde voor Jezus.


Waarom en hoe aanbid jij onze God?
Laten we het een beetje samen doen!

1 opmerking:

Aritha V. zei

Wat mooi om te lezen hoe jij je Bijbel op de keukentafel legt en steeds nieuwe redenen vindt om God te aanbidden! Ik herken dat gevoel van soms niet helemaal weten hoe ik me moet voelen tijdens aanbidding, maar zoals jij zegt, het gaat om het aanbidden van God met woorden die Zijn Woord ons geeft.

Net zoals jij zoek ik naar woorden en redenen om Hem te aanbidden. Voor mij is een belangrijke reden dat God me heeft gered. Ik kan niet genoeg uitdrukken hoe dankbaar ik daarvoor ben. Daarnaast vind ik God gewoon ontzagwekkend-prachtig, maar het is moeilijk om dat gevoel in woorden te vatten.

Ik vind het liedje "Oh Lord, You're Beautiful" van Keith Green heel mooi bij dit thema. De tekst raakt me echt:

Oh Lord, You're beautiful
Your face is all I seek
And when Your eyes are on this child
Your grace abounds to me
Oh Lord, You're beautiful
Your face is all I seek
And when Your eyes are on this child
Your grace abounds to me

Oh Heer, U bent prachtig
Uw gezicht zoek ik, met heel mijn hart
En als ik uw glorie zie
Breekt mijn hart en aanbid ik U

Liefs: Aritha

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.