29 oktober 2021

Oktober, een mooie maand!

Oktober, die mooie maand, is alweer bijna voorbij! Goed om even terug te blikken, wat deed ik eigenlijk allemaal, wat heb ik geleerd? Wat ik deed, daar zijn jullie genoeg van op de hoogte denk ik:) En daar voeg ik nog even iets aan toe. Woensdag ging ik met S en haar vriendin naar een expositie van iemand uit de gemeente, Zij is op latere leeftijd pas gaan schilderen en ze heeft me toch een groot talent!! Dit zijn pentekeningen, maar ze kan ontzettend veel. De gezichtsuitdrukkingen zijn schitterend! Haar man was er ook en die kon er wat bij vertellen, dat maakte het nog leuker dan wanneer ik het alleen zou bekijken.


Nou, jullie zijn vast benieuwd, hier gaan we dan:

Gelezen:

Geen boeken die ik allemaal uit heb gelezen in deze maand, maar waar ik mee bezig ben geweest.
  • 'Keep a quiet heart' van Elisabeth Elliot, een prachtig boek met korte verhalen, zou ik zeker aanraden!
  • 'Er brandt nog licht' en 'De groene heuvels', het tweede en derde deel van de Mitfordserie van Jan Karon .Deze derde wil ik in november uitlezen. 
  • 'Wandel voor Mijn aangezicht', een mooi dagboek waarin ik af en toe een stukje lees. Niet zo trouw elke dag, ik ben ook gewoon in januari begonnen:) Ik leende het van een vriendin.
  • 'Toekomstige genade' van John Piper. Dit boek lees ik samen met een zuster uit ICF en er staat zóveel moois in! We gaan er niet zo snel doorheen, Dat lukt natuurlijk ook niet zo goed als er tussendoor een baby geboren wordt! Ik was er maandag, wat een klein, lief poppetje! Maar nu dwaal ik af...
  • 'Hooglied' van Watchman Nee. Een prachtige uitleg bij Hooglied. In hoofdstuk 1:8 staat bijvoorbeeld: 'En weid uw geiten bij de verblijven van de herders'. Hier staat bij:
'Onze aandacht wordt hier gericht op dienstbetoon. De waarschuwing is dat de geliefde tijdens het zoeken naar Christus vanuit persoonlijke motieven, tegelijkertijd haar plicht jegens jongere en minder volwassen personen in acht moet nemen, om te voorkomen dat zij alleen maar met zichzelf bezig is. De verbetering van jezelf kan een gevaar worden voor wie het alleen maar om een hogere staat van geestelijke gevoelens te doen is. Met andere woorden, de voeding en rust in Christus zouden weleens tot haar kunnen komen langs de weg van het verzorgen en voeden van de lammeren, en zouden wel eens gemist kunnen worden wanneer zij die liefdedienst veronachtzaamt.'

 Gezien:

  • 'Fantastic Fungi' op Netflix. Een documentaire over paddenstoelen en schimmels, onze wereld zit er vol mee! Ik heb er een paar dingen van geleerd, daar kom ik straks op terug.
  • 'Wilder Iran', deel 1 en 2 op Netflix. Een prachtige natuurfilm in Iran. Leuk om te lezen dat duiven zo'n hoog aanzien hebben. Daar kijken we in Nederland wel anders naar.
  • 'Skate girl' op Netflix. Een mooie, boeiende film over een meisje dat uitgehuwelijkt wordt, maar ook van skaten houdt! Tot op de dag van de bruiloft spannend! Er gebeurt niet al te veel, dus een prima film voor mij:)

Geluisterd:

  • 'Heaven rules' van Nancy DeMoss, de eerste 5 delen. Een serie over het boek Daniël, heel leerzaam!
  • Bij Jorieke: met Els van Dijk over Paulus en wereldgelijkvormigheid. Ik heb wel vaker naar een uitzending van Els van Dijk geluisterd en ze zegt altijd wel waardevolle dingen. Een zin die ik uit deze uitzending heb onthouden: 'Wij zijn nérgens tégen, we zijn ergens vóór!'
  • Bij Jorieke: Met Henk Stoorvogel over de spreekkunst. Super interessant! Als je een spreker bent of wilt worden, zeker even naar luisteren!
  • The Living Room: The Beauty of growing slow with Jennifer Dukes Lee. Ja, blijft een onderwerp wat weleens aandacht nodig heeft in dit jachtige leven.
  • The Living Room: Holding on when you want to let go met Sheila Walsh. Heel bemoedigend.
  • De Kerk en ik: 'Langs het kerkpad van mijn vader'. Een nieuwe podcast van Elbert Smelt. In aflevering 1 praat hij met zijn broers en zijn vader (die dominee is) over de kerk.
  • De ongelooflijke podcast: 'Waarom de moderne mens Henri Nouwen nodig heeft.' Henri Nouwen lees ik graag en deze podcast was leuk/ interessant om naar te luisteren.
Wanneer ik naar al die podcasts luister? Vooral als ik hardloop, soms als ik een eindje moet rijden in de auto en heel soms als ik aan het koken ben.

Zo, even een pauze! Vanochtend ging ik met twee andere dames weer even zwemmen! Het water was deze keer 11,2 graden. Een kleine twee weken geleden was het nog 12,8, dus het wordt wel echt steeds kouder. Of ik dat ook merk als ik zwem weet ik niet zo goed. Het verschilt de ene of de andere keer. Vorige keer viel het mee, deze keer een beetje tegen. Maar geen spijt! Het was zo'n mooie ochtend, de zon kwam net een beetje boven de bomen.


Hier hebben we ons baantje al gezwommen en dan is het zo lekker, je zou er zo nog langer in blijven, maar dat schijnt niet verstandig te zijn.


Koud! Dat is echt het goede woord! Gauw in de auto, verwarming op 'HI' en gauw naar huis, gauw naar de badkamer en douchen en warme kleren aantrekken.



Geleerd:

  • Het woord amateur betekent: liefhebber! In veel dingen ben ik echt amateur, dat klinkt zo alsof je er niet goed in bent en of dat belangrijk is, maar wat doe ik sommige dingen graag en bij veel dingen hoef ik helemaal niet beter te worden!
  • Genesis 16: Hagar vlucht van Sara en ontmoet God. Ze noemt die plaats: 'Lachai Roï': De God die naar mij omziet!' Dit wist ik en ik was er enorm door gesterkt een paar jaar geleden. Nu las ik dit stukje opnieuw en ontdekte  dat het niet alleen over 'De God die mij ziet' gaat, maar ook over: 'De God die mij hoort' (Ismaël betekent: God hoort) en 'God, die spreekt': 'Waar kom je vandaan en waar ga je naar toe?' En Lachai Roï betekent letterlijk: 'De Levende God die mij ziet'.
    De God, die hoort, die ziet, die spreekt en die leeft! 
  • Er bestaan lichtgevende paddenstoelen! (sorry voor de rare overgang)
  • In de oorlog als een soldaat gewond raakte, legden ze ook wel een beschimmelde boterham op de wond, vanwege de genezende werking. De stof die in schimmels zit  wordt ook gebruik bij het maken van peniciline.
  • Koning Salomo wist álles van de plantenwereld!
  • In Iran en ook in de Islam hebben duiven een hoog aanzien, daarom mogen ze ook in moskeeën komen.
  • Blizzard = een hevige sneeuwstorm
  • Martin Luther King had een toespraak voorbereid en hield die voor 250.000 mensen. Maar het liep helemaal niet. Op een gegeven moment stond er een vrouw op en riep: 'Tell them about your dream. Tell them about your dream!!' (Vertel hen over je droom!). Hij legde zijn papieren aan de kant en begon zijn wereldwijde beroemde toespraak: 'I have a dream'.
  • Je wordt niet persé verkouden of ziek als je in de kou gaat zwemmen!
Dat was het voor oktober. Voor wat ik bijgehouden heb dan.
Eens kijken of het lukt om dit elke maand te doen.

En jullie? Vertel me iets over wat je deze maand geleerd, gelezen, gezien of geluisterd hebt! Kunnen we elkaar tips geven!

🙋






 

6 opmerkingen:

Aritha V. zei

Oooh, dan moet ik eens goed nadenken. Jouw verslag is heel erg leuk. Ik denk dat ik het voor komende maand ga doen.

Hanna van der Doe zei

Ik heb ook de podcast geluisterd over Henri Nouwen. Naar aanleiding hiervan heb ik het boek "Eindelijk thuis"gekocht (Henri Nouwen). Gedachten bij Rembrandts "de terugkeer van de verloren zoon". Hij schetst de ervaringen en gevoelens van de vader, de oudere zoon en de jonge zoon. Heel mooi!

@Lineke zei

Ik heb oa de podcast over het boek van Arie Jan Mulder Liefde en Angst beluisterd.
Inmiddels het boekje besteld. Verder doe ik de cursus Verantwoord Bijbelgebruik gegeven door de EC. Een aanrader. Fijne dag

Lieneke van Vuuren zei

@Hanna, 'Eindelijk thuis' is een heel mooi boek, daar krijg je denk ik geen spijt van!

@Lineke, Ik ga die ook eens luisteren, ben benieuwd! En die cursus klinkt ook goed, kun je me daar een linkje van sturen?

Lieneke van Vuuren zei

@Aritha, Ik zie er nu al naar uit om jouw lijstje door te lezen:)

@Lineke zei

@Lieneke beide linkjes verzonden :)

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.