15 september 2019

Mooie oude hymns

Wat een mooie dagen aan het eind van deze zomer! Hoewel ik niet zo superfit ben, geniet ik er toch erg van. Een wandelingetje hier, een hardlooprondje daar...van mij mag het nog wel even zo blijven!


Als ik iets over de foto's op deze blog te vertellen heb, zal ik het apart onder de foto erbij schrijven.


Een poosje terug hadden we een worshipavond en die werd geleid door een vrouw uit de US. Binnenkort gaat zij daar met haar gezinnetje weer naar terug. Maar er werden die avond een paar mooie 'oude' liederen gezongen en de teksten raakten me.

Ik wilde gisterochtend eigenlijk naar de sportschool, maar gek...hij was nog dicht. Er stond een hele club mensen te wachten! Maar het duurde ons te lang, toen ben ik maar een rondje gaan hardlopen buiten. Het was heerlijk! Waarom in zo'n donkere sportschool bewegen als het buiten ook kan?!
 Op dat moment borrelde er een verlangen bij me boven om eens wat oude hymns op te zoeken en goed te kijken naar de tekst.


Je moet even weten dat ik wel houd van een goede preek. Zomaar 's avonds op de bank of tijdens het strijken. Vorige week zat ik eens een beetje te zoeken en te luisteren of ik een andere 'prediker' kon vinden, dan die waar ik altijd naar luister.


En ja, de preek die ik toen luisterde beviel me wel en ik ging op youtube verder zoeken. Ik vond een serie van Alistair Begg over de brief aan de Efeze. Een serie van maar liefst 83 preken, dus ik ben nog wel even zoet:)

Uit eigen tuin!! Zo leuk! Dit is voor het eerst, vorige keren lukte het niet.
 En het mooie is, dat hij in elke preek wel een hymn citeert, die helemaal past in wat hij verteld!

We reden vlakbij Rotterdam Airport, zo gaaf om die vliegtuigen laag te zien vliegen.
 Elke keer wanneer hij een hymn citeert, schrijf ik het even op en zoek ik het op. Soms kan ik niet eens wachten tot de preek klaar is, dan ga ik na het lied weer verder.


Efeze is prachtig! Te groots en te prachtig eigenlijk om te omvatten als je het zomaar een keertje leest. Het is zo heerlijk om er dan helemaal in te duiken!

Wow...wat een mooierd! En ik was er zomaar voorbij gelopen. Onze pleegdochter zag 'm wel!
En...natuurlijk geheel bijzaak, maar dit is het kerkje (of is het een grote kerk?) waarin Alistair Begg preekt:


Misschien komt het omdat wij al jaren niet in een kerk, maar in de aula van een schoolgebouw zitten, maar ik vind het er heel knus uitzien. Het ademt de sfeer die ik ook weleens proef bij het lezen van boeken. Maar nogmaals, hier zoek je niet op. En toch is het leuk!:)


Dit is een zo'n mooie, nog nooit eerder gehoord! De teksten van hymns die ik mooi vind schrijf ik in een schrift.


I cannot tell why He, whom angels worship,
Should set His love upon the sons of men,
Or why, as Shepherd, He should seek the wand’rers,
To bring them back, they know not how or when.
But this I know, that He was born of Mary,
When Bethl’hem’s manger was His only home,
And that He lived at Nazareth and labored,
And so the Savior, Savior of the world, is come.

I cannot tell how silently He suffered,
As with His peace He graced this place of tears,
Or how His heart upon the Cross was broken,
The crown of pain to three and thirty years.
But this I know, He heals the broken-hearted,
And stays our sin, and calms our lurking fear,
And lifts the burden from the heavy laden,
For yet the Savior, Savior of the world, is here.

I cannot tell how He will win the nations,
How He will claim His earthly heritage,
How satisfy the needs and aspirations
Of east and west, of sinner and of sage.
But this I know, all flesh shall see His glory,
And He shall reap the harvest He has sown,
And some glad day His sun shall shine in splendor
When He the Savior, Savior of the world, is known.

I cannot tell how all the lands shall worship,
When, at His bidding, every storm is stilled,
Or who can say how great the jubilation
When all the hearts of men with love are filled.
But this I know, the skies will thrill with rapture,
And myriad, myriad human voices sing,
And earth to heaven, and heaven to earth, will answer:
At last the Savior, Savior of the world, is King.

2 opmerkingen:

Aritha V. zei

Ik heb deze al eerder gelezen (s-avonds op bed een keer). Maar niet gereageerd. We luisteren naar dezelfde voorganger. Da vind ik erg leuk. Ik wist het niet van je.

Heerlijke, fijne blog. Ga lekker door.

Lieneke van Vuuren zei

Wat leuk!! Dat wist ik ook niet!:)

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.