10 juli 2016

Tips voor vakantie met tieners

Leuke vraag kreeg ik op m'n vorige blog, of ik tips heb als je een of meerdere pubers in huis hebt in de vakantie, die niet veel hobby's hebben. Door deze blog heen zal ik wat tips geven. In de loop der jaren heb ik een grappige ontdekking gedaan. Als ik een nieuwe hobby begon, zag ik dat bijna vanzelf een of meer kinderen er zich ook aan waagden. De een hield het wat langer vol dan de ander, maar dat vind ik niet erg. Ze kunnen het zomaar op elk moment weer eens oppakken.
Een van die hobby's was hardlopen. Gisterenochtend nog heerlijk een 'bruggenrondje' gerend, zo lekker om de dag mee te beginnen! Hier sta ik op de ene brug.



Hier op de brug die je net op de foto zag;)


Wat we nu doen is tekenen en schilderen. En het werkt vaak ook andersom, als ik een van de kinderen heel enthousiast elke dag zie tekenen, dan pak ik op een gegeven moment ook m'n potlood en gum. Vooral het schilderen is nu nieuw. Ik liet er al iets van zien in m'n vorige blog. Het is leuk om de benodigde spullen te kopen, meest bij de Action voor maar weinig. Er is op Youtube genoeg te vinden, allerlei stijlen enz. Mar maakte van de week dit schilderij:


En L deze:


Ik las een heel mooi stukje van K.G. Chesterton:
'Het is mogelijk dat God iedere morgen zegt: 'Nog een keer!' tegen de zon; en iedere avond: 'Nog een keer!' tegen de maan. Het hoeft geen automatische noodzakelijkheid te zijn die alle boterbloemen gelijk maakt; het kan zijn dat God iedere boterbloem afzonderlijk maakt, maar er nooit moe van wordt ze te maken. Het kan zijn dat Hij eeuwige genoegen smaakt van de kindsheid; want wij hebben gezondigd en zijn oud geworden, en onze Vader is jonger dan wij.'
Dat is beslist een bron van inspiratie als er iets mislukt en je het nog een keer moet proberen en nog een keer en nog een keer...of als je een boom schildert met heeeeeel veel blaadjes.


Gisteren gingen we gezellig naar opa en oma. En laten zij nou bijna letterlijk in het bos wonen! We gingen met oma even de dieren eten geven en aten 's avonds in het bos, we hadden lekkere broodjes en pancakes en hartige muffins meegenomen, die ik niet alleen klaargemaakt heb! Ik kon er helaas geen foto's van nemen, m'n mobiel was leeg.



Van dit soort zagen we er heel veel. En heel wat die op hun rug met hun pootjes in de lucht lagen te spartelen.



Natuurlijk wil niemand de hele dag omringd zijn door grote en kleine schermpjes! Maar soms is  het ook gewoon leuk om gezellig met je eigen mobiel naast je tiener op de bank te ploffen en te vragen of er nog leuke spelletjes te downloaden zijn. Het leukste zijn die je samen kunt doen. Maar ook kun je bv op Pinterest allemaal plaatjes/foto's zoeken waarvan je denkt dat hij/zij ze leuk vind en er samen over kletsen. 

En ga je iets leuks doen, app dan gewoon wat leuke foto's naar degene die niet mee wilden. Ha en Ma gingen vrijdag naar de dierentuin met nog een stel en appte deze foto, geweldig! En gek, ik kreeg gelijk ook zin om naar de dierentuin te gaan!


'Ik zie er tegenop ze zes weken lang te moeten vermaken' verzuchtte ik vorige week tegen K. Die was het daar niet helemaal mee eens. Ze zijn groot genoeg zelf dingen te ondernemen. Het is ook helemaal niet erg als ze zich eens een dag vervelen, vaak zijn dat momenten dat de creativiteit op gang komt. En mobieltjes...de jongens zijn 17 en 19, die laat ik maar, ze hebben hun werk en hun vrienden, ze vermaken zich wel. Vannacht haalde Ha en een vriend het in hun hoofd in de tuin te gaan slapen...


En de meiden van 14 en 16 hebben het idee gekregen om een ruim een week lang naar familie in het verre Zeeland te gaan. Er wonen daar verschillende ooms en tantes en getrouwde nichten met kinderen. Ze logeren in verschillende gezinnen en hopen zo de familie wat beter te leren kennen, die we nauwelijks zien.
En woon je in de buurt van Rotterdam, neem vooral een Rotterdampas, genoeg leuke dingen te doen, voor je tiener(s) alleen of met elkaar voor maar weinig geld of gratis.
Omdat we nog een kleine huppel van 4 hebben ga ik misschien ook eens aan kinderruil doen met een moeder die een iets groter kind heeft, zodat we iets gericht op de leeftijd kunnen ondernemen.

Dit waren mijn tips. Misschien volgen er nog meer in de loop van de vakantie. Heb je er ook een, ik houd me aanbevolen!

Zie, hoe goed en hoe lieflijk is het dat broeders ook eensgezind samenwonen.
Psalm 133:1

Mooie tekst om mee af te sluiten. Want daar gaat het toch in de vakantie om, dat je met elkaar uitrust en elkaar niet alleen verdraagt, maar ook van elkaar geniet!



1 opmerking:

Aritha V. zei

In de tuin slapen! Leuk!

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.