26 februari 2022

Een goede tekentip

Wat een stralende dag vandaag! En het is ook nog voorjaarsvakantie! Vandaag gingen we naar H. Een vrouw uit onze gemeente. Ze kan zó goed tekenen en schilderen en deze meiden houden er ook van. Dus mochten ze mee. Ze keken hun ogen uit naar de schilderijen die H gemaakt had. Op haar instagramaccount vindt je haar prachtige kunstwerken! Ik zei tegen S en logeetje: 'Neem je tekenspullen mee, misschien heeft ze nog wel een goede tip voor jullie!' En dat deden ze en H. had een hele goede tip! Ze zette wat beeldjes neer op tafel en zei dat ze die moesten natekenen. Dat dat veel beter is dan van een plaatje iets na te tekenen. Zo kun je veel meer je eigen gevoel erin leggen. Ik vind het een heel goede tip. Was er zelf nog niet op gekomen. Ik houd ook wel van tekenen, maar heb altijd een plaatje nodig. Nu ga ik toch ook eens proberen om bv een plantje na te tekenen.


En dit was (o.a.) het resultaat...


Ik heb natuurlijk de beeldjes gezien, dus vind ik het extra leuk. Daar heb ik dan weer geen foto van gemaakt.


Ik geniet van deze momenten. Zo mooi en leerzaam om ze mee te nemen naar afspraakjes. Zo zien ze veel van andere culturen en horen ook de gesprekken die we voeren, ik hoop dat dat ook leerzaam is:)


In mijn vensterbank gaat de lente vrolijk haar gang.


En buiten is ze niet meer in te houden!


Ik dacht dat het veel te vroeg was voor kleine eendjes. Maar een neef van me appte dat dat met deze soort niet zo is.


En nu is het ook tijd voor een terugblik op de maand februari...

Het waren dagen van...
- weinig werk door corona
- opnieuw beginnen met Bijbel memoriseren (deze keer begin ik bij Hebreeën 1)
- veel verdriet bij mensen om me heen
- storm
- veel gesprekken
- verjaardagen vieren
- voorbereidingen op deel 2 van de bruiloft van Ha & Ma
- geruchten van oorlog en begin van oorlog

Gelezen:
- 'Vrijwillige liefde' van Ds. C.G. Vreugdenhil
Een boekje over Hosea, erg mooi!
- 'Amy Carmichael' van Kathleen White

Ja, het alleen maar lezen van de boeken die ik had bedacht voor 2022 loopt niet zo lekker. Ik laat het maar los. Het moet geen zelfopgelegde last worden. Ik ben nu ontzettend aan het genieten van een tweede biografie van Amy Carmichael, geschreven door Elisabeth Elliot.
Met m'n Bijbelboekenleesplan ga ik wel door, dat werkt tot nu toe goed.

Gezien:
- 'Biking Border' op Netflix. Twee vrienden die één ding gemeen hebben: ze houden niet van fietsen! En toch fietsen ze samen van Berlijn naar Peking, 15000 km. Dit doen ze om geld in te zamelen voor een basisschool in Guatamala. Vooral de tocht door Iran vond ik erg verrassend en mooi! Zoveel gastvrijheid! Dat kennen we hier niet en wat is dat eigenlijk jammer!!
- 'The cause of Christ' op Newfaithnetwork. Mooi film over het leven van Lee Strobel. Hij is atheïst en wanneer zijn vrouw tot geloof komt stort zijn wereld in en gaat hij op zoek naar bewijzen dat het christelijk geloof niet waar kan zijn. Zijn grootste zoektocht gaat uit naar bewijzen dat Jezus niet echt uit de dood is opgestaan. Maar jullie raden het al... Ik keek deze film samen met K op een zondagmiddag en ik heb er heerlijk bij zitten janken!

Geluisterd:
- 'A no-drama lifestyle', in een podcast van Leslie Ludy.
- 'Keys to a Christ-centered small group' deel 1 en 2. Ook van Leslie Ludy.
- 'Amy Carmichael', deel 1 en 2. Van de podcast 'Women worth knowing'
- 'Welcoming the stranger with Rosaria Butterfield' van de podcast 'strong women'. Een héle mooie podcast over gastvrijheid.
- 'Joy in the mundane' van de podcast 'Daily grace'. Ook heel mooi!
- 'Trevin Wax on Gospel-centered Teaching' van de podcast 'Help me teach the Bible'. Waarvan ik voor deze les (weer) meeneem: 'Voordat je een Bijbelstudie gaat geven, lees Gods Woord en bid dat God eerst je eigen hart wil veranderen!' Dit is ook echt een goede podcast om te luisteren! Het helpt om je Bijbel weer fris te lezen!

Gemaakt:
- Een bladzij, die ik in m'n vorige blog liet zien.
- Ik haakte een poppendekentje, deed er een popje bij en gaf het mee aan m'n vriendin die voor een maand naar Brazilië ging. Zij geeft het aan een klein meisje en maakt er een foto van. Die foto krijg ik met de naam erbij en dan ga ik voor dat meisje bidden. Zo heb ik al een meisje in Gambia, in Iran en nu in Brazilië!

Hoe was jullie maand?


4 opmerkingen:

marijke zei

Wat een leuke blog weer! Prachtige foto's en ontzettend leuke tekeningen!

Juist zondag was ik voor mijn werk bij een oudere mw (84 jaar) en wij spraken over de combinatie werk en gezin. Mw vertelde blij te zijn dat zij vroeger alle tijd voor haar kinderen had. Ik gaf aan blij te zijn met mijn werk in de zorg omdat dit qua tijden goed te combineren is met een gezin. Mw vertelde daarna dat zij - toen haar kinderen klein waren - geboortekaartjes illustreerde. Dit kon zij doen op de momenten dat het haar uitkwam. Al pratend ontdekte ik dat alle prachtige schilderijen in haar huis door haarzelf gemaakt waren. Ze vertelde dat het tekenen haar met de paplepel was ingegoten. Haar moeder zette vroeger een luciferdoosje op tafel en dan moesten alle kinderen dat natekenen. Vervolgens haalde ze het kleine doosje eruit om het wat moeilijker te maken en moesten de kinderen dat natekenen. We spraken ook nog even over het tv programma Rembrandt, daar worden ook tips gegeven.

Februari is voor mij een maand geweest waarin ik het boek 'Bijna thuis' van Billy Graham heb gelezen, heel goed om dit boek over 'oud worden' te lezen als je nog niet op hoge leeftijd bent. Maar ook merk ik in contact met ouderen dat ik van dit boek heb geleerd.

Helaas is in onze omgeving februari ook een maand met veel verdrietige gebeurtenissen, er zijn voor mij 3 (nieuwe) personen/situaties waarvoor ik ben gaan bidden. En dan natuurlijk ook de situatie in Oekraïne, ik volg onder andere de informatie van Christenen voor Israel, heel ingrijpend.

Maar zeker ook veel dingen om dankbaar voor te zijn, zoals de regels van de berijmde psalm 56:4 die mij te binnen werden gebracht: Dit weet ik vast: God zal mij nooit begeven. En de ontelbare zegeningen in het dagelijks leven die je soms voor vanzelfsprekend aanneemt maar die dat niet zijn.



www.annderverhaal.nl zei

Wat een leuke tekeningen en is dat een Clivia, die knoppen? De mijne heeft 1 keer gebloeid en daarna niet meer. Hij staat te warm denk ik. Februari stond voor mij in teken van mijn reis naar Zürich. En deze dagen ben ik me erg bewust van het leed in de Oekraïne.

Lieneke van Vuuren zei

Dankjewel Marijke, voor je mooie reaktie, ik houd van die verhalen van oude mensen (en ook een leuke tip!)! Een vriendin van me heeft er ook altijd wel een paar:)
'Bijna Thuis' heb ik ook eens gelezen, ik vond het ook goed en bemoedigend.
Wat een zegen dat we de moeilijke situaties bij een meelijdende Hogepriester kunnen brengen!!

Lieneke van Vuuren zei

Hoi Ann, ja, volgens mij is het een Clivia. Ik kreeg 'm van een vriendin. Hij bloeide bij haar niet meer. Dit is de tweede keer dat hij bloeit, zo bijzonder! Bij mij staat hij op onze slaapkamer en daar is het idd niet altijd warm, dus dat zou kunnen.
Ik ga je blogjes even opzoeken of heb je niet over je reis naar Zürich geschreven? Ben benieuwd.
OekraÏne houd me ook bezig!

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.