5 mei 2024

Wat heeft een 'Brem' met een bezem te maken?

Vandaag gingen we naar Ha & Ma, eigenlijk alleen naar Ma, want Ha was aan het werk:) En J was er ook. Kijk nou toch wat een heerlijk koppie hij heeft!❤


Na de koffie en thee gingen we wandelen. Ze wonen zo dichtbij het groen. Hier loopt de rest al vooruit.


Mooi Hollands plaatje


Zoveel boterbloemetjes kwamen we tegen. Ik vind ze de mooiste van de gewoonste bloemen die er zijn. Op het web vinden ze het een rare bloem:
De boterbloem is een vreemde plant. Er is geen enkel nut of geneeskrachtige werking bekend van deze plant.

Maar, even verder googlen en ik vind toch nog iets:

De bloemen werden vroeger gebruikt om de boter een mooie gelige kleur te geven.

 En ik vind 'm mooi! Zo'n glanzende gele, kleine bloem!


Toen we terug kwamen gingen we gelijk weer door naar huis, maar zag ik voor het raam nóg een plantje dat ik heel mooi vind. 'Dat is een brem' zei Ma, dat heb ik vandaag dan weer geleerd! Zo weet ik nu al wat Gipskruid is en ook wat een Brem is...😇
En wie wil er nu niet weten wat er bijzonder is aan de Brem?!
Dit vond ik:
Omdat de dunne, taaie twijgen daar heel geschikt voor waren, werd de brem vroeger gebruikt voor het maken van bezems. Ook is het een belangrijke medicinale plant, die gebruikt wordt bij de behandeling van nier- en blaasziekten.

 Dat had ik hier nou nooit achter gezocht, een bezem!


We aten vroeg vandaag en toen heb ik me op een nieuw haakwerk gestort.
Nog 61 vierkantjes te gaan...


Nu eerst maar weer even slapen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.