20 maart 2019

Met opgeheven hoofd

Zojuist heb ik de stukjes die ik voor een dagboek mocht schrijven per email opgestuurd. Heerlijk is dat! Het dagboek gaat 'Kom op adem' heten. Het is voor vrouwen met een druk leven en het doel is dat zij even op adem komen. Geen opdrachten en doe-dingen, maar rust vinden in God. En als leidraad worden de namen van God gebruikt. Het was fijn om er mee bezig te zijn.


Nu even een lekker bakje koffie uit m'n wintermok. Morgen is het geen winter meer, maar ik weet niet of ik deze mok opberg, het is een fijne mok!

Vanochtend las ik Psalm 110 en de laatste verzen (5-7) bemoedigde me:

De HEERE is aan Uw rechterhand, Hij verpletterd koningen op de dag van Zijn toorn. Hij spreekt recht onder de heidenvolken, vult het slagveld met dode lichamen en verpletterd hem die het hoofd is over een groot land. Hij drinkt onderweg uit de beek, daarom heft Hij Zijn hoofd omhoog.
De HEERE is aan Uw rechterhand (...) Hij drinkt onderweg uit de beek, daarom heft Hij Zijn hoofd omhoog.

Het beeld van een opgeheven hoofd vind ik schitterend. Het straalt moed, kracht, vastberadenheid, zekerheid, in de goede zin trots, geloof en hoop uit. Het ziet er wat mij betreft koninklijk uit, als een overwinnaar. En afhankelijk van de situatie waarin iemand zijn hoofd opheft, worden deze dingen nog versterkt. God de Vader heeft Iemand aan Zijn rechterhand, die zijn hoofd omhoog heft! En Jesaja 41: 13 zegt:
'Want Ik ben de HEERE, uw God, Die uw rechterhand vastgrijpt en tegen u zegt: Wees niet bevreesd, Ik help u.' 
Soms is het leven zwaar, komt alles tegelijk en je zou je hoofd bijna laten hangen. Laten we Zijn voorbeeld volgen en onderweg uit de Beek drinken! Tijd doorbrengen met Jezus, rust vinden in Hem... het zal je kracht en moed geven om je hoofd omhoog te heffen. 


(Tja...ben ik klaar met m'n schrijfwerk, ga ik hier gewoon weer verder:)



4 opmerkingen:

@Lineke zei

Mooi dat is me nooit opgevallen dat God onderweg uit een beek drinkt.

Aritha V. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Aritha V. zei

Mooi! Ik vind het verhaal zo aangrijpend dat David deze beek met blote voeten overstak (dus niet te paard ofzo) en huilde toen hij wegvluchtte voor Absalom (2 Samuel 15:30). Dus helemaal niet als een overwinnaar.

En Jezus en Zijn discipelen staken de beek ook over. Door dit kidrondal loopt geen water, behalve na zware regenval in de bergen rondom Jeruzalem. Dus dat was vast zo in de tijd van de psalm.

En nog een mooie link: https://www.patheos.com/blogs/davearmstrong/2017/04/psalm-110-jewish-commentators-who-regard-it-as-messianic.html

www.annderverhaal.nl zei

Mooi Lieneke. Ik moet ook denken aan wat Jezus over zichzelf zegt als het levende water. Wanneer we daarvan drinken helpt het om het hoofd weer op te heffen want in het kennen van Hem ligt grote kracht.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.