13 september 2018

Over oortjes, stekjes en appels

Deze week was/ben ik bezig met mijn EHBO voor kinderen en babies. Als gastouder heb je dat nodig en ben je verplicht dit eens in de twee jaar te herhalen. Dit betekent dat je zo'n 3-5 uur bezig bent met theorie en daar een toets voor maakt en daarnaast nog 4 uur praktijk. Maandag ging ik er eens goed voor zitten en haalde ik het theorie gedeelte. Zo'n herhaling is best goed.
Wist je dat wanneer je een vliegje in je oor hebt, die er zelf uit kunt halen? Je moet je hoofd zo houden, zodat je in het oor waar het vliegje in zit water kunt doen. Het vliegje komt dan als het goed is boven drijven! Voor alle andere dingen die in je oor zitten kun je beter naar de huisarts gaan.
Prompt de volgende dag kwam Ha thuis met het verhaal dat hij op de fiets zat met oortjes in, toen hij zijn oortjes uit deed, bleef het omhulseltje in zijn oor zitten. Hij is toen naar de dichts bijzijnde winkel voor gehoorapparaten gegaan en zij konden het er gelukkig met een pincet uit halen.


Toen ik daarmee klaar was ben ik naar het tuincentrum gegaan en heb een mooie plant uitgezocht. We hebben niet één plant in huis, op een kleine bloeiende cactus na. Ik vind het eigenlijk wel heel gezellig en neem me voor ontzettend goed voor dit exemplaar te gaan zorgen. Als deze het goed blijft doen, koop ik er misschien nog eens een.


Als je goed kijkt, zie je onderaan de plant twee kleine plantjes. Ik haalde ze er voorzichtig vanaf en heb ze in een glaasje water gezet. Ik hoop dat ze wortel schieten en het goed gaan doen. Dan heb ik al weer drie planten!


En nu ik toch bezig was. In de tuin heb ik een basilicumplant die het heel erg goed doet. Ik vind het zo jammer voor deze plant dat de winter komt, hij gaat het niet overleven. Daarom ook van deze plant maar even wat afgehaald en in het water gezet. Hopelijk gaat het goed, dan heb ik binnen ook twee basilicumplantjes. Ze ruiken en zijn zo lekker! Ik vergeet vaak dat ik het in de tuin heb staan, als ik het in de keuken heb gebruik ik het vast vaker.



Zondag had ik bedacht dat het weer eens leuk zou zijn om zelf appels te plukken bij een zorgborderij in de buurt. Samen met een vriendin en haar dochter gingen we er woensdag heen. 's Ochtends regende het wel, maar 's middags vielen er een paar druppels, waar we geen last van hadden. De meiden vonden het heerlijk en we kregen allemaal zin in zo'n heerlijke appel!
En lekker waren ze!


Zo'n mandje wordt uiteindelijk best zwaar.


Thuis maakte ik een lekkere appelcake.


En vandaag appelmoes en misschien nog wel een appeltaart om weg te geven.







1 opmerking:

Aritha zei

Ik vind de foto van je dochter zo mooi!

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.