14 december 2023

Kraampraat

Wat een heerlijke geur komt er uit de pan die al urenlang op het vuur staat te pruttelen in de keuken van het gezinnetje waar ik werk. De volgende dag krijg ik een kommetje van deze soep, een authentiek soepje dat echt uit een klein dorpje uit een Midden Oosters land komt. Ik moet even slikken als ik hoor dat de voorbereidingen om een bepaalde poeder te maken wel 10 dagen duurt. Maar ik proef niks geks en het schijnt een soepje te zijn dat speciaal gemaakt wordt voor pas bevallen vrouwen, zieken en zwakken om aan te sterken. Even voel ik me wat schuldig, zit ik nu haar soep op te eten? Maar er bleek écht genoeg, zelfs wat teveel te zijn gemaakt.

De verloskundige komt langs. Ze is écht aanwezig! Met haar vrij harde stem en Zuid-Afrikaanse accent geeft ze tussen neus en lippen een oude, wijze les aan ons door: 'We moeten niet álles in het leven zo serieus nemen! Soms moet je er ook maar gewoon om lachen!' Ja, een oude, wijze les die mijn vader ook al eens heeft gegeven. Op de een of andere manier moet ik dit elke keer weer een keer horen in mijn leven.


Wanneer moeder haar baby verschoont hoor ik haar tegen haar pasgeborene praten: 'Oh wat ben je toch een lelijk kindje!' Ik schrik en vraag wat ze nou toch zegt?! Ze stelt me 'gerust', het is ter bescherming tegen het boze oog. Iets wat ik al in meerdere gezinnen ben tegen gekomen. Dit is iets wat wel echt leeft in onze samenleving. Angst voor het boze oog. Mensen leggen bijvoorbeeld het schaartje waar de navelstreng mee doorgeknipt is onder het matrasje van de baby. Of ze verstoppen iets van metaal in de kinderwagen, zodat er geen negatieve krachten mee naar binnen komen.

 Niet alleen de verloskundige, ook de moeder zelf heeft wijze dingen te zeggen. Op mijn opmerking dat ze zo lief reageert op haar man, die plotseling weg moest, zegt ze:
'Waarom zou je elkaar het leven moeilijk maken? Daar ben je toch niet voor bij elkaar?' 
Dat is er wel één om op te slaan!

Vrouwen krijgen zo rond de 3de dag altijd last van stuwing. De borsten raken vol en de bloedtoevoer neemt toe. Dit kan flink vervelend en zelfs als pijnlijk ervaren worden. We raden daarom altijd aan om gekneusde koolbladeren op de borsten te leggen, dat werkt enorm verkoelend en dat is erg fijn. Als moeder bezig is met die bladeren vraagt haar 5 jaar oude dochter: 'Mama, waarom doe je fruit op je tietie?'

Een andere dag, een andere verloskundige, even aanwezig, even Zuid-Afrikaans accent. We krijgen les in allerlei onderwerpen waar we niet om gevraagd hebben. Ze laat oefeningen zien voor de bekkenbodemspieren en is ervan overtuigd dat tena lady failliet zal gaan als alle vrouwen dit zouden doen! Verder raadt ze eucalyptusolie aan, voor onder je voeten, om heerlijk te kunnen slapen! Mm, dat lijkt me wel wat.

Op mijn laatste werkdag word ik verwend met een heel pakketje, zo lief! Er zit onder andere een flesje eucalyptusolie in 😍, wat zal ik lekker slapen!

Zo gaat dat dus op de dagen dat ik werk. Is het niet leuk? In elk gezin maak je wel wat mee, omdat elk gezin uniek is. Ik houd ervan! 


Alle foto's komen van Pinterest.
Als je op het plaatje klikt kom je daar ook!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Super mooi geschreven, mooi werk mag je doen!!

Andrea zei

Groetjes van Andrea

Aritha V. zei

Ik geniet ook zo van de plaatjes. Ze passen er zo goed bij. Nu ga ik eucalyptusolie aanschaffen natuurlijk. heb jij het al geprobeerd?

Sandra zei

Prachtige plaatjes!!! En superleuk om zo even met je mee te kijken tijdens je werkdagen!! Interessant om zo op meerdere manieren en van verschillende mensen tijdens je werk je leren!

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.