1 november 2020

Zo heerlijk rusten

Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven.
Mattheus 11:28

Hoe dikwijls heb ik mijn arme brein gekweld met betrekking tot mijn groote kerk, totdat ik weer tot mijn zinnen kwam en bij mijzelf zeide: 'Wat zijt gij toch dwaas! Kunt gij u dan niet op God verlaten? Is het niet veel meer zijne zaak dan de uwe?' Daarop legde ik mijnen last in den gebede van mij af en gaf hem den Heere over. Ik heb gezegd: 'In den naam van God, deze zaak zal mij nooit meer ontrusten'; Ik liet mijn drukkende zorgen in zijne hand en maakte zoo voorgoed een einde aan mijn kommer. Zoo vastberaden heb ik menig moeilijk geval aan des Heeren zorg overgegeven dat ik op de vraag van sommigen mijner vrienden: 'Maar hoe zal het dan gaan met dit of dat?' eenvoudig ten antwoord gaf: 'Ik weet het niet, en ik ben ook niet bekommerd om het te weten. De Heere zal op de een of andere wijze tusschenbeide komen, maar ik zal er mij niet meer mee kwellen.'
(Uit 'Totdat Hij komt' van C.H. Spurgeon)

Zo heerlijk rusten en de zorg om 'dit of dat' over te laten in de handen van God. Ik wil het wel proberen en dan steeds aan dit stukje denken. In het hele hoofdstuk gaat het over Jezus die midden in de storm op zee in het schip ligt te slapen. Hij zegt hier ook iets moois over:
'Ja, dat was het beste wat Jezus kon doen op dat ogenblik. En somtijds is gaan slapen ook het beste wat wij kunnen doen. Christus was vermoeid en afgemat. En als iemand uitgeput is, dan is het zijn plicht om te gaan slapen als hij kan. De Zaligmaker moest des morgens weer vroeg op, om te prediken en wonderen te doen, en als Hij nu niet slapen ging, dan zou Hij niet geschikt en bekwaam wezen tot de vervulling zijner heilige plichten. Hij moet zorgen dat Hij zijn dienstwerk behoorlijk kan verrichten. Wetende dat de rusttijd gekomen, legt de Heer zich te slapen, en daar doet Hij wel aan. O Hoe dikwijls zouden wij God veel meer verheerlijkt hebben, door in den letterlijken zin van het woord te gaan slapen, dan nu door ons waken en werken.

Deze stukjes wilde ik vandaag graag delen!
🙋 

 
 


 

4 opmerkingen:

www.annderverhaal.nl zei

Wat een bemoedigingen in de teksten van Spurgeon en jouw verwerking. Dankjewel!

marijke zei

Dankjewel Lieneke voor de mooie stukjes van Spurgeon. Doet me denken aan de bemoedigingen van Corrie ten Boom tav bezorgdheid.

Aritha zei

Heel erg bedankt! Eerder gelezen. Kom nu terug om te zeggen dat ik er toen blij mee was.

Marleen zei

Ha ha ik ga maar gauw naar bed, ja!

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.