4 mei 2017

Lijst van de Geest

Het is nog steeds een ziekenboegje hier en om toch even naar buiten te gaan vandaag, stap ik op de fiets en ga naar de bieb. Daar haal ik tegen mijn gewoonte in twee romans. Ik zal ze allebei heel snel uit moeten lezen, want ik kan ze niet verlengen. Denk niet dat dat me gaat lukken in 3 weken, of het moet wel heel mooi zijn. Zou het jullie lukken?

foto van Lieneke van Vuuren-Overduin.

Verder is het een binnendagje. Ik heb de boel wat opgeruimd en in de tuin koffie gedronken. 

Over mijn stille tijd

Na een paar maanden niet te weten hoe ik m'n Bijbel zal gaan lezen, heb ik nu iets gevonden. Ik ben bij Mattheüs begonnen en houd er een pen en schrift bij. Aan de ene kant schrijf ik 'Heilige Geest', aan de andere kant 'vlees'. Ook al weten we dat we niet gerechtvaardigd worden door de werken van de wet, toch valt het me op dat er tal van dingen staan in het Nieuwe Testament waarvan verwacht wordt dat een gelovige ze doet of kan doen. Ik noem dat maar het leven door de Geest. En de dingen waar we God niet mee eren en blij maken het leven door het vlees. De lijst met 'leven door de Geest' is veel en veel langer dan ik had gedacht en ik ben nog maar bij hfd 13. Het is een hele lijst, maar ik zie het niet als een hoeveelheid wetten en wetjes waar ik me aan moet houden, ik zie het wel als iets wat de Heilige Geest uit kan werken in je hart en leven. Als je al lang christen bent, kun je in een bepaalde manier van leven terecht komen en denken dat je het wel aardig doet of dat het nooit beter zal worden. Deze lijst helpt me om te zien dat er veel en veel meer is en het is mijn gebed dat de Geest mijn hart nog zachter maakt, veranderd en één maakt met Jezus. Daarnaast dus die lijst 'vlees', om zo sneller te herkennen waar ik uit leef en om me dan ook sneller om te kunnen keren. Dat was althans mijn bedoeling, maar voorlopig komt er alleen nog 'maar' een diepe verwondering, blijdschap en dankbaarheid en hoop in mijn hart als ik aan 'die lijst van de Geest' denk! Het is gewoonweg oneindig goed, geweldig en groots waartoe Hij in staat is om uit te werken in een mens, het vergroot mijn vertrouwen en helpt me om alles steeds weer aan Hem over te geven.

foto van Lieneke van Vuuren-Overduin.

Terwijl ik m'n blog schrijf, zit S lekker tegen me aan met een zoekboek, zo gezellig altijd.

foto van Lieneke van Vuuren-Overduin.

1 opmerking:

Aritha V. zei

Wat een goed idee. Dankje wel voor deze blog weer.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.