13 juli 2022

Nadenken over 'tijd'

Een van de redenen waarom ik van vakantie houd, is dat er gewoon meer tijd is om wat creatiever bezig te zijn. We gingen weer eens een keer naar H. De vorige keer gaf ze de meiden goede tips om te tekenen, deze keer had ik klei mee genomen en gingen we kleien. We werden er gewoon stil van:)


H. was 60 jaar toen ze ontdekte dat ze kon tekenen en boetseren. Daarvoor had ze er nooit tijd voor, ze moest altijd hard werken.


H (onze pleegdochter van 12, handig al diezelfde voorletters) maakte een vogelfamilie.


S was druk bezig om Joshi te maken, van Mariokart.



We namen de kleivormpjes mee om thuis op te laten drogen en nog te verven. Wie weet voor een volgend blogje.

Ik nam me ook voor om te wat meer te tekenen. Het ritme zit er nog niet echt in, maar het begin is er. Ik zoek een leuk tekeningetje op Pinterest op en teken dat na. De linker is van Pinterest, de rechter van mij.

  

En K is ook nog steeds creatief bezig, maar dan met wat grover werk. Het tuinhuis staat al wel, maar doordat het hout meebeweegt met het weer, staat het nu een beetje scheef. Hij geeft niet op! Als hij recht staat hoeven alleen het dak en de vloer er nog in.


Wat ik ook fijn vind in de vakantie is naar een goede serie luisteren. Dat geeft een beetje een conferentie-gevoel. Ik vond veel series op ellerslie.com. Niet zo'n bekende site denk ik. Er zijn ook podcasts, die vind je dan als 'Daily Thunder'. De serie die ik afgelopen dagen heb geluisterd is 'Knowing Jesus'. En de serie die ik nu aan het luisteren ben heet 'Secrets of Intimacy'. Gisteren ging het over al je tijd geven aan God. Wat doe je bijvoorbeeld in die tussenmomenten, waarin je gedachten alle kanten opgaan? Wat doe je als je aan het auto rijden bent, je hond uitlaat, aan het koken of schoonmaken bent (ik vul zelf wat voorbeelden in). Waar denk je aan, wat houd je bezig? Hij gaf een paar mooie voorbeelden van oude bekenden:

- Matthew Henri heeft een mooi commentaar op de Bijbel geschreven. Ik heb ze hier ook. Twee dikke boeken vol met kleine lettertjes. Ik pak het er regelmatig bij. Had deze man zoveel tijd dat hij hieraan kon werken? Het antwoord is nee. Hij had helemaal niet veel tijd, had ook zijn dagelijkse bezigheden. Maar elke ochtend van 4.00-7.00 uur, voordat de drukte van de dag begon, werkte hij hieraan. En je hoeft nu natuurlijk echt niet om 4.00 uur uit bed te stappen. Maar denk je eens in wat je allemaal kunt doen als je elke dag een uur ergens aan werkt!
- John Wesley had een heel strakke regelmaat. 50 jaar lang ging hij op een vast tijdstip naar bed en kwam er ook op een vast tijdstip weer uit.
- Maarten Luther gaf zijn beste uren aan God. Van 12.00-15.00 was hij bezig met de Bijbel en met gebed (volgens mij:)

Het is wel interessant om over 'tijd' na te denken en hoe je ermee omgaat. De spreker van deze serie, gebruikt de tijd dat hij in de auto zit om te studeren. Hij luistert audio-boeken en mediteert over de levenservaringen van anderen en overdenkt Bijbelteksten.

Zelf luister ik naar deze podcasts als ik aan het hardlopen ben of de hond uitlaat. De kunst is vooral om er iets mee te doen in mijn leven.

Genoeg!

Kijk, zomaar hier bij de buurvrouw voor de deur!


Oh en vandaag gingen we naar een paar kringloopjes. Gezellig met m'n moeder en 4 meiden. In de eerste winkel zag m'n moeder al een stoeltje wat meteen liefde op het eerste gezicht was. Maar ze heeft het niet gekocht. Er zat een wat donkere plek op de rugleuning.


S zag een microscoopset, het zat in een koffertje, maar die zat niet goed dicht, dus bijna alles viel er uit. Het leek erop dat het kapot was, dus we hebben het niet meer gekocht. In de volgende kringloop vond ze er nog een en die is wel meegegaan.

Verder nog wat boekjes, spelletjes, puzzels, een héle ingewikkelde knikkerbaan.
Ik ben wel weer even klaar met kringlopen!








 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.